לחצות את הים, לקדם את הרפואה המהותנית

מאת: אייל שפרינגר

"היה רבי מאיר אומר, כשעמדו ישראל על הים, היו שבטים מנצחים זה עם זה. זה אומר: אני יורד תחילה לים וזה אומר: אני יורד תחילה לים. מתוך שהיו עומדים וצווחים – קפץ שבטו של בנימין וירד לים תחילה. אמר לו רבי יהודה: לא כך היה מעשה, אלא זה אומר אין אני יורד תחילה לים וזה אומר אין אני יורד תחילה לים. מתוך שהיו עומדין ונוטלין עצה אלו באלו קפץ נחשון בן עמינדב וירד לים תחילה". תלמוד בבלי, מסכת סוטה, דף ל"ו, עמוד ב' – דף ל"ז, עמוד א'

הרפואה המשלימה מחכה על החוף

שנים אני רואה אותנו, מטפלי הרפואה המשלימה, עומדים על חוף המבטחים, מחזיקים ברעיונות שלנו, הרעיונות של הרפואה הסינית, האיורוודה, הנטורופתיה. מתבצרים בתוכם, חוזרים על אותם מושגים, משחקים את אותו המשחק. הייתי שם בבתי החולים, ראיתי מה קורה כאשר אנחנו ממשיכים להתפתל בתוך עולם המושגים הפנימיים שלנו.

כשהתחלתי ללמוד רפואה סינית בסוף שנות ה2000, העולם היה אחר, הייתה תחושה שנשנה את העולם, שעוד רגע בכל משק בית יתחילו לדבר את שפת חמשת האלמנטים. במידה מסוימת הצלחנו, והמושגים והפרקטיקות של הרפואה המשלימה הפכו נפוצים ביותר ויותר בתים בעולם.

עומדים במקום

עם זאת, נראה שבשנים האחרונות אנו עומדים במקום בעוד הרפואה המערבית מתקדמת בקצב מסחרר, משהו בתנופה שלנו נעצר. בזמן שאנו ממשיכים לדבר את אותה השפה, חלקים שלמים באוכלוסייה רואים אותנו כלא רלוונטיים, אנו חוזרים על אותם רעיונות שוב ושוב ודלתות רבות אינן נפתחות. בנוסף, לעיתים אנו עומדים במבוכה מול שינויים רפואיים וטכנולוגיים אשר איננו יודעים כיצד להתייחס אליהם עם הכלים שבידינו. במקביל, הרפואה המערבית עושה צעדי ענק ומתחזקת טכנולוגית, פוליטית וכלכלית, וגם נכנסת לתחומים שבעבר היו בלעדיים לנו כגון הקשר בין גוף ונפש ומחקר מתרחב בנושא תזונה. אנחנו לא יכולים להישאר במקום, עלינו להתפתח בלי לאבד את התרומה הייחודית שלנו לעולם הרפואה.

העוצמה הייחודית של הרפואות המאחדות

זו הסיבה שבחמשת השנים האחרונות (החל משנת 2018) יצאתי למסע לחיפוש העתיד שלי כמטפל ברפואה מסורתית, ולחפש תשובות לגבי העתיד האפשרי עבור התחום שלנו. הבנתי שהגיע הזמן לעשות את קפיצת הדרך. הבנתי כי אחת מנקודות החוזקה העיקריות של תחומי הטיפול שלנו היא האפשרות למצוא את הקשר הנסתר בין פיסות מידע שונות.

הרפואות המסורתית הן רפואות מאחדות היודעת לתת משמעות לעולם, לתאר את המבנה שלו, את הקשר בין הרכיבים השונים, ואת הדפוסים בין תהליכים שונים. אבל כדי שנוכל להמשיך את הצמיחה של הרפואה שלנו, עלינו להיות מסוגלים לצאת מהסגר בו אנו נמצאים, ולדעת לפעול ברוח אותם חכמים פורצי דרך של הזמנים הקדומים, אשר לא חששו להסתכל על כל(!) התופעות במציאות ולזהות את הקורים, את החוקיות העוטפת אותם.

להשתמש במדע כדי לפתח את הרפואה המהותנית המאחדת

גם אנו איננו יכולים להסב עינינו ממה שהמדע רואה ברמה הכימית, המיקרוסקופית או הפיזיקלית. עלינו לדעת כיצד לאמץ את הידע המדעי אל קירבנו בלי להתפשר על מהות הרפואה בה אנו עוסקים. עלינו לדעת לספר לעצמנו, למטופלים ולעולם סיפור אחר מהסיפור היבש, המת והמנותק שהם שומעים היום.

עלינו להאיר ולחפש את המהות בכל דבר, גם בידע המדעי, ולחזור ולטוות (עם הכלים של הרפואה המהותנית) סיפור שאינו מתכחש לעובדות המדעיות, אלא מכיר בהן ונותן להן משמעות חדשה: משמעות רפואית אחרת, משמעות רגשית ואף רוחנית. זוהי המטרה שלי וחלק מרכזי מתהליך הלמידה שלי, ולתוך התהליך הזה אנו צוללים במסגרת הקורסים ומסגרות הלימוד שלי כגון ה"זרם" וקורס שירת הדם.

הגיע הזמן לשנות את החוקים, הגיע הזמן להרגיש חופש, ולחצות את הים!

המחבר:

אייל שפרינגר, מייסד האתר, מטפל, מרצה וחוקר גישות טיפול מסורתיות. בעל תואר שני במחקר של רפואות מזרח אסיה. יוצר ומלמד את קורס התזונה למטפלים על פי שיטת TEF, ואת קורס "שירת הדם"-קורס ללימוד ניתוח בדיקות דם בגישה משולבת. ממחברי הספר בישולחיים – תזונה למטופלי סרטן.

מוזמנים להצטרף אלי בעמוד האינסטגרם ובקבוצת תזונה ורפואה מסורתית בפייסבוק או להאזין לי בפודקאסט "רפואה מהותנית" בערוצי ה Spotify וה YouTube

מוזמנים להצטרף אלי ל"זרם" וליהנות משפע של ידע עמוק ומשנה חיים בנושא תזונה ורפואה מסורתית.

מומלצי החודש