מזונות מחממים ומייבשים

מאת אייל שפרינגר

האף נוזל? קר לכם? חווים השמנה ועייפות בלתי נשלטת? פעמים רבות מצבים כאלה מיוחסים ברפואות המסורתיות דוגמת האיורוודה והרפואה הסינית לאיכויות של הקור והלחות אותם ניתן לאזן עם מזונות מייבשים ומחממים.

כיצד נזהה מצבים של "קור"?

הקור מייצג מחסור בחום (כמה טריוויאלי), מחסור באנרגיה, ביכולת לפעול בעולם ולשלוט בתפקודי הגוף. קור מתבטא בדרך כלל בגוון פנים חיוור או אפור כהה, בעיכול ירוד המלווה בגאזים במזון לא מעוכל וביציאות רכות ללא ריח חריף.

איכות הקור עלולה להתבטא בתת תפקוד של רקמות שונות כגון המערכת ההורמונלית (בלוטת התריס, האדרנל, השחלות והאשכים), ירידה בתפקוד הלבלב ומנגנוני ייצור האנרגיה הקשורים בכבד ובמיטוכונדריה, ירידה בתפקוד המוח, חדות החשיבה ומצב הרוח או ירידה בכוח השרירים.

כיצד נזהה "לחות" ובמיוחד "לחות קרה"?

לחות קרה היא מונח כללי המתייחס לעודפים של חומר אשר רמת האנרגיה הנמוכה איננה מספיקה כדי לשלוט בהם ולעשות בהם שימוש. על כן מצבים של לחות קרה עשויים לכלול השמנה, רמות גבוהות של כולסטרול, שומנים וגלוקוז בדם, בצקות, הפרשות ויציאות רכות ואף גידולים מסויימים.

הטיפול בלחות קרה עלול לכלול הנחיות לשימוש במזונות, תבלינים וצמחי מרפא שונים, טכניקות בישול מתאימות, הימנעות ממזונות מסויימים והנחיות הקשורות בלבוש, דפוסי שינה, תרגול גופני ועוד.

מאפייני מזונות מייבשים ומחממים

בעמוד זה אציג בעיקר את המזונות השונים המוגדרים ברפואות המסורתיות השונות כבעלי איכות חמה ומייבשת, או כאלה אשר אחת מהאיכויות הללו בהן (חום או יובש) מודגשת ואילו השנייה איננה דומיננטית, כך שניתן לשלבם במסגרת תזונתית חמה ומייבשת.

התזונה החמה והיבשה מתאפיינת לרוב במזונות בעלי מרקם יבש או פריך, ודגש על שילובי טעמים המכילים ארומה, חריפות, עם ייצוג צנוע יותר של טעמים נוספים.

קרקר

קרקר – מזון ידוע לשמצה, חם ויבש בדרך כלל

העונות בהן נפוץ יותר השימוש בתזונה חמה ומייבשת הם החורף ותחילת האביב, עונות בהן הלחות והקור עדיין דומיננטיים. תזונה שכזו עשויה להתאים גם למטופלים החיים או עובדים בסביבות לחות וקרות: חקלאים השוהים בשטח בקווי רוחב צפוניים, חיילים המשרתים באזורים לחים וקרים, מטפלים ומורים הפועלים במים (הידרותרפיה, ווטסו, מדריכי צלילה) ושוטפי כלים.

כאשר סוקרים את תכולתם של מזונות חמים ויבשים ניתן לראות כי יש הם מכילים תמהיל מסויים מאוד של רכיבי תזונה. מזון חם ויבש יכיל בדרך כלל פחות מים, שומן, סיבים מסיסים, עמילן לא עמיד, ויטמינים כגון ויטמין C ומינרלים כגון סידן ומגנזיום. מנגד, מזון חם ויבש עשוי להכיל כמויות גדולות יותר של חלבון, סיבים לא מסיסים, עמילן עמיד, ברזל, אבץ, סלניום ו-B12.

מזונות חמים ויבשים

שיטות הבישול

שיטות הבישול החמות והיבשות הן בדרך כלל אלה אשר יפחיתו את כמות הנוזלים והשומן במזון. טכניקות הבישול המייבשות והמחחמות העיקריות הן אפייה, צלייה, עישון, ייבוש וקלייה. חשוב לשים לב כי חלק משיטות בישול אלו מחחמות מדי, או בשפה "מערבית" – מקדמות תהליכי דלקת, ועל כן יש לשקול את השימוש בהן. הכוונה בעיקר היא לשיטות הכנה כגון קלייה, צלייה ועישון. מזונות קלאסיים המקדמים איכות של חום ויובש הם קרקרים, תערובות תבלינים ללעיסה, גרנולה, לחם קלוי וירקות וחלבון אפויים בתנור.

ברווז צלוי

לעיתים ניתן להשיג אפקט מחמם ומייבש גם בשימוש בשיטות בישול אחרות, אך האפקט נובע במקרים אלו מהבחירה בחומרי הגלם המחממים והמייבשים ופחות בשל הבחירה בשיטת הבישול.

דגנים

קלייה מקדימה במחבת מדגישה את האיכות החמה והיבשה של הדגן. נשתמש יותר בכוסמת קלויה, דוחן, אורז מלא לסוגיו ושיפון. במצבים בהם אין צורך בטיפול קיצוני שכולו מכוון לחימום וייבוש, נוכל להשתמש בדגנים מקררים ומייבשים (כמו גריסים) או חמימים ומלחלחים (כמו שיבולת שועל) אשר יחד עם תמהיל המזונות החם והיבש עדיין יאפשרו לנו להשיג את האיכות היבשה והמחממת.

דוחן

קטניות

בכלל, קטניות נחשבות כמקררות ומייבשות, כך שאיכותן הכללית מסייעת להדגשת האספקט המייבש הכללי של תזונה מחממת ומייבשת אך פחות להדגשת האספקט המחמם. כדי להוסיף איכות מחממת לקטניות יש לבשל אותן היטב ולתבל אותן בתבלינים מחממים דוגמת כמון והינג.

הקטניות שהכי מתאימות לתמהיל המייבש והמחמם הן אזוקי ועדשים כהות- שחורות או ירוקות, ייתכן וגם חומוס הודי קטן יצלח למשימה.

יש להיזהר בשילוב בקטניות במצבים בהן הקור והלחות מתבטאים במערכת העיכול, משום שקטניות הינן קשות לעיכול.

ירקות

ירקות מחממים הם בעיקר החריפים או הארומטיים, ובעיקר ממשפחת הבצל או הסוככיים. הירקות המחממים ומייבשים יהיו המובילים בתזונה כאשר ניתן לשלב או לתמוך בהם עם ירקות מחממים או נייטראליים אך לא מייבשים (דלעת, בטטה), וירוקת מייבשים אך קרירים (כוסברה למשל) המשולבים במנה מתובלת, מחממת ומייבשת.

הירקות המחממים ומייבשים ביותר הם: עירית, בצל ירוק, כרישה, שום, בצל (במיוחד חי), פטרוזיליה (שורש ועלים), גזר, שומר, מורינגה ושמיר. יש הכוללים ברשימה זו גם את שורש הסלרי ומצליבים חריפים מאוד כגון חזרת, רוקט וצנון דייקון.

עלי מורינגה

עלי מורינגה – חם ויבש

מזונות מהחי

האיכות הכללית של מזון מהחי היא חמה ומלחלחת. עם זאת ישנם מזונות מהחי אשר הינם יבשים וחמים יחסית: מדובר בעיקר בחלקים מהחי העשירים בחלבון ודלים בשומן. בהתאם למצב, ובעיקר במצבים בהם הקור דומיננטי יותר ביחס ללחות, ניתן להשתמש גם במזונות חמים ולחים (בקר וכבש לדוגמה) אשר מבושלים באמצעות טכניקות מייבשות. המזונות המייבשים והמחממים ביותר מהחי הם: עוף ובשר עז. הדגים המתאימים ביותר הם דגים קטנים דוגמת סרדין וברבוניה.

זרעים שומניים

שמנים נוזליים זרעים שומניים מטבעם הינם לחים ומחממים בשל תכולת השומן הגבוהה שבהם. עם זאת חלק מהזרעים הינם בעלי איכות יבשה יותר. ניתן להדגיש את האיכות המחממת והמייבשת של זרעים על ידי קלייה עדינה בתנור או במחבת. שמנים וזרעים שומניים חמים ויבשים יחסית הם: גרעיני דלעת ושמן זרעי דלעת, שמן חרדל בכבישה קרה, שמן קצח, זרעי חמניה קלויים בעדינות, ערמונים ואגוז לוז. אם החימום חשוב לכם יותר מהייבוש, ניתן לשלב עוד אגוזים מחממים דוגמת אגוז מלך, פקאן ואגוז ברזיל.

תבלינים וחליטות

רוב התבלינים מכילים מטבעם מעט חומר, הרבה סיבים והרבה מרכיבים "מניפולטיביים" המעודדים תנועה ותפקוד. לפיכך רוב התבלינים הינם מייבשים ואף מחממים. התבלינים המחממים ומייבשים ביותר הם: הינג, פלפל סצ'ואני, ג'ינג'ר (במיוחד יבש), ציפורן, מוסקט, הל אתיופי, קצח, פלפל שחור, פלפל שחור ארוך (פיפאלי), דפנה, אג'ואן, פלפל אנגלי, פלפל אדום חריף, כמון, כורכום (בעיקר יבש), גלנגל, חרדל, חילבה, חזרת, טולסי, אורגנו, טימין, רוזמרין, קארי, קימל וקינמון.

גלנגל טרי

שורש גלנגל טרי

דיוק בתזונה חמה ויבשה

לעיתים יש לדייק את השימוש במזון חם ויבש. הצורך במיקוד שכזה עולה במצבים מורכבים בהם איננו מעוניינים לחמם ולייבש את כלל הגוף העלול להיפגע מההשפעה הכללית של החום והיובש, אלא למקד את הטיפול באיזור מסויים. טיפול שכזה דורש בחירה מדוייקת יותר בחומרי הגלם השונים בהתאם להשפעתם הספציפית, והגדרה מדוייקת של כמויות, מינונים ודפוסי אכילה.

לדוגמה, לעיתים נרצה להדגיש חימום וייבוש בטיפול בחלקי הגוף העליונים כמו למשל במחלות של דרכי הנשימה. לעיתים האפקט המחמם והמייבש ידגיש את מרכז הגוף כמו בבעיות עיכול מסויימות, ולעיתים הטיפול יכוון לפלג הגוף התחתון כמו למשל במקרים של בצקות או הפרשות וגינליות מסוגים מסויימים.

לפיכך רצוי תמיד להתייעץ עם מטפל/ת האמונים כאשר אינכם בטוחים בדרך ליישום הטיפול או שהנכם מעוניינים לטפל במצבים ספציפיים.

 מתי יש להיזהר בשימוש בתזונה חמה ויבשה?

יש להיזהר בשימוש בתזונה חמה ויבשה בעונות הקיץ והסתיו. בנוסף, מטופלים אקטיביים, בעלי מבנה גוף רזה או אתלטי אמורים להיזהר בשימוש בתזונה שכזו. מצבים כגון הפרעות שינה, גלי חום של גיל המעבר, אוסתיאופורוזיס, לחץ דם גבוה, מחלות עור, מחלות עיניים ומצבים דלקתיים שונים מאופיינים פעמים רבות עם איכות של חום ויובש ועל כן יש להימנע או לדייק את השימוש בתזונה חמה ויבשה ובמצבים אלה. במידה וסימפטומים הקשורים לחום ויובש מופיעים, יש למתן את התזונה החמה המייבשת או להתייעץ עם איש מקצוע.

אורח החיים המחמם והמייבש

כדי להגביר את האפקט המחמם והמייבש ניתן ללוות את התזונה בפרקטיקות תואמות. גם כאן יש להפעיל שיקול דעת ולהתאים את הטיפול למגבלות אישיות ולמצב רפואי, ובמידה ואינכם בטוחים, יש להתייעץ עם המטפל/ת שלכם. פרקטיקות בעלות השפעה מחממת ומייבשת:

אימון גופני: בעיקר אימוני ריצה בעצימות גבוהה כגון מאוצים (ספרינטים), אימוני אינטרוולים, קפיצה בחבל או טרמפולינה, תרגולי יוגה הדורשים תנועתיות רבה והפעלת קבוצות שרירים גדולות ובמיוחד תנוחות עמידה של יוגה או ברכת השמש.

תרגילי נשימה: טכניקות נשימה מהירות כגון קפאלאבטי או שיטת הנשימה של Wim hof.

רחצה: לזמן קצר, במים קרירים (מעלה את טמפרטורת ליבת הגוף) או החלפת הרחצה בשפשוף הגוף במטלית הטבולה במרתח ג'ינג'ר.

שינה וקימה: הקפדה על קימה מוקדמת- עדיף עד 6:00, ובסמוך אליה תרגול גופני או תרגילי נשימה כמוצג לעיל.

שימוש בתזונה ואורח חיים המגבירים חום ויובש מכוונים להגברת יכולת העשיה, הפעולה והשליטה בעולם החומר. כמו בכל אסטרטגיית טיפול מסורתית, יש להתאים את אורח החיים הזה לעונות השנה, שעות היום והמצב האישי של כל אדם באופן אישי.

המידע המוצג בעמוד זה מבוסס על עבודת התיזה שלי בנושא מודל הצלב המשותף לרוב הרפואות המסורתיות (חם, קר לח ויבש):

CMDAT versus Tzameret: An Exploratory Predictive Study to Test a Categorical and a Quantitative Dietary Analysis Method

 אייל שפרינגר, מייסד האתר, מטפל, מרצה וחוקר גישות טיפול מסורתיות. בעל תואר שני במחקר של רפואות מזרח אסיה. יוצר ומלמד את קורס התזונה למטפלים על פי שיטת TEF ואת קורס  "שירת הדם"-קורס ללימוד ניתוח בדיקות דם בגישה משולבת. ממחברי הספר בישולחיים – תזונה למטופלי סרטן.

האם המאמר עניין אתכם? רוצים להמשיך ללמוד איתי? מוזמנים להשאיר פרטים כאן

מוזמנים להצטרף אלי בעמוד האינסטגרם ובקבוצת תזונה ורפואה מסורתית בפייסבוק או להאזין לי בפודקאסט "רפואה מהותנית" בערוצי ה Spotify וה YouTube

 

לעיון נוסף:

מתכונים מחממים ומייבשים

מומלצי החודש