ג'ל צמחים סיני מקרר

אייל שפרינגר

ג'ל צמחים סיני

ג'ל צמחים סיני, או Grass jelly באנגלית, הוא מאכל בעל היסטוריה עשירה בקרב תרבות ההאקה החיה בעיקר בדרום סין, שם שימש להקלה מהשפעתו של האקלים החם לאחר ימי העבודה הארוכים בשדות. ג'לי הצמחים הסיני מהווה דוגמה לאופן שבו מאכלים משמשים במטבחים מסורתיים לתמיכה בבריאות ולהתמודדות עם אקלים קיצוני.

ההכנה המסורתית של ג'לי הצמחים מתבססת על הצמח Mesona chinensis,  צמח ארומטי ממשפחת השפתניים, מעין קרוב משפחה של הנענע. טכניקת ההכנה המקורית כולל בישול ממושך במים של גבעולי ועלי הצמח אחרי שעברו יישון והתססה קלה יחד עם פחמת אשלגן (אותה מייצרים מאפר מדורה) ומעט עמילן המופק מאורז, טפיוקה, קוזו או דגנים אחרים. בישול זה נמשך מספר שעות, ובסופו נוזל הבישול מתקרר ומתקבל מרקם דמוי ג'לי.

ג'ל הצמחים הסיני הנפוץ כיום בכל רחבי דרום מזרח אסיה, וכיום ניתן למצוא אותו גם בסופרמרקטים אסיאתיים ברחבי העולם, גם בגרסאות אינסטנט. הג'לי מוגש בדרך כלל קר ומתוק, לעתים בשילוב עם פירות, חלב קוקוס, דבש או חלב מרוכז. ג'ל הצמחים הסיני משמש גם כמרכיב פופולרי במשקאות שונים, כולל תה בועות (bubble tea) ומשקאות קרים אחרים.

למרות שההכנה המסורתית דורשת מיומנות וזמן, ניתן להכין גרסה ביתית של ג'ל צמחים המשמרת את הרוח של המאכל המסורתי תוך שימוש בצמחים ארומטיים אחרים הזמינים יותר בארץ, וכך להכין גרסה מקומית יותר המאפשרת להנות מהמרקם, הטעם, חווית ההכנה והאיכות הטיפולית.

מרכיבים

  • 2  כוסות עלים קצוצים גס של צמחי תבלין בעלי איכות קרירה: נענע, זוטא, בזיליקום, כוסברה או עשב לימון. למתקדמים ניתן לשקול שילובים בין הצמחים
  • 2  כוסות מים
  • קורט מלח
  • 2  כפות אבקת אגר אגר (חומר דמוי ג'לטין המופק מאצות)
  •  1 כפית מיץ לימון
  • 1 כפית ג'ינג'ר טרי מגורר (אופציה)
  • 1  כף סויה (אופציה)

הוראות הכנה

  1.  טחנו את העלים הירוקים במעבד מזון או בבלנדר עם חצי כוס מים עד לקבלת מחית חלקה.
  2. בסיר קטן, ערבבו את שאר המים (1.5 כוסות) עם אבקת האגר אגר. חממו על אש בינונית תוך כדי ערבוב מתמיד עד שהאגר אגר נמס לחלוטין.
  3. הוסיפו את מחית העלים הירוקים, הג'ינג'ר, רוטב הסויה ומיץ הלימון לסיר. המשיכו לבשל על אש נמוכה תוך כדי ערבוב למשך כ-5 דקות.
  4. העבירו את התערובת לתבנית או קערה שטוחה וקררו בטמפרטורת החדר למשך כ-30 דקות.
  5. לאחר מכן, העבירו למקרר למשך לפחות שעתיים או עד שהג'לי מתקשה לחלוטין.
  6. לאחר שהג'לי התקשה, חתכו אותו לקוביות והגישו קר- כמנה קלה בפני עצמה או כתיבול אקזוטי למנות אחרות בהן טעמי הצמחים יכולים להשתלב.

הערות והצעות:

ניסיון ודיוק במינונים: כדאי לערוך ניסויים קטנים עם כמויות שונות של נוזל ואגר אגר כדי למצוא את היחס המדויק שמאפשר קרישה טובה של הג'לי, שכן חומרי הגלם האחרים במתכון עשויים להשפיע על הקרישה.

-למרקם חלק יותר: לקבלת ג'ל במרקם חלק אפילו יותר ממתכון זה, ניתן לוותר על טחינת העלים במים (כפי שמוצג בסעיף אחד) ובמקום זאת, להרתיח את העלים עם שתי כוסות המים עד שהמים הופכים לירוקים, לסנן את המים ולהפרידם מהעלים, ואז להוסיף את האגר אגר למים הירוקים.

– מתוק או מלוח: ניתן לייצר ג'ל עם גווני טעם מלוחים כמו במתכון הזה, או לחילופין, לוותר על רוטב הסויה ולהוסיף ממתיק כגון סירופ מייפל כדי לייצר ג'ל מתוק מוזר וארומטי שיהווה נושא לשיחה בקרב אלה יזכו לאכול ממנו.

-ניתן ללכת צעד נוסף ולהוסיף לקוביות הג'ל המתוקות חלב צמחי וכך להרגיש שהשלמתם את המהפך והפכתם לתושב ים של מדינה בדרום מזרח אסיה.

המתכון מנקודת מבט טיפולית מסורתית

האיכות הטיפולית של הג'לי היא קרירה, לחה וחלקלקה. טכניקת המיצוי הנוזלית מפיקה מהצמחים הירוקים את נוזל החיים הירוק, את ה"דם" שלהם, המשמש לטיפול בהתאמה בנוזלי הגוף ובדם, במיוחד במצבי חום או פגיעה בYin.

ניתן להשתמש במתכון לאיזון אקלים חם ולטיפול במצבים של חום ויובש או חום וליחה דביקה הפוגעים ברקמות הבאות במגע עם העולם החיצון ולטיפול בדם.

לפיכך, על פי ההתאמה נכונה ניתן לשלב את המתכון בטיפול תזונתי בכיב בקיבה (אולקוס) גסטרטיטיס, מחלות מעי דלקתיות, עצירות, גרון כואב, מצבי יובש בריאות, פצעים בפה אקנה ובכל מחלה המאובחנת מסורתית כמחלה של "חום בדם".

המחבר:

אייל שפרינגר, מייסד האתר, מטפל, מרצה וחוקר גישות טיפול מסורתיות. בעל תואר שני במחקר של רפואות מזרח אסיה. יוצר ומלמד את קורס התזונה למטפלים על פי שיטת TEF, ואת קורס "שירת הדם"-קורס ללימוד ניתוח בדיקות דם בגישה משולבת. ממחברי הספר בישולחיים – תזונה למטופלי סרטן.

מוזמנים להצטרף אלי בעמוד האינסטגרם ובקבוצת תזונה ורפואה מסורתית בפייסבוק או להאזין לי בפודקאסט "רפואה מהותנית" בערוצי ה Spotify וה YouTube

במידה והמתכון עניין אתכם ואתם רוצים להמשיך ללמוד איתי, אני מזמין אתכם להצטרף אלי כבר עכשיו ל"זרם" וליהנות משפע של ידע עמוק ומשנה חיים.

מומלצי החודש