פרפרים בבטן: על ה"הארה" ואבחנת הבטן ברפואות המגע המסורתיות
מאת איריס אברבנאל
מהי ההַארה, ומה היא מסמלת בתרבות היפנית?
אזור הבטן, ובפרט הבטן התחתונה, נחשב אצל הסינים (שם הוא מכונה Dan Tian) ואצל היפנים (שם הוא מכונה הארה – Hara) כמרכז פיזי ואנרגטי של הגוף והרוח, מרגע ההיווצרות הראשוני ביותר של האדם. ההארה, נתפסת בתרבות היפנית כרעיון המשקף יחידה שלמה של גוף ונפש. כאשר האדם מתַרגל את היותו ממורכז וקשוב לעצמו (Being Centered), ההַארה היא האזור הפיסיולוגי המייצג את מרכז הגוף, ואליו מופנית ההתכווננות.
מקורו של קונספט חשוב ומרכזי זה בתרבות ובחברה היפנית, מתחיל רחוק בכתבים הקלאסיים הסינים, ובאומנות המדיטציה. תרגולי נשימה נעשים אף הם אל ההאַרה. ב'ספר הדרך והסגולה' (Dao De Jing) מופיע הציטוט "Therefore the Chinese sage becomes the abdomen. He doesn't become his eyes". כלומר המלומד הסיני מתמקד, דרך בטנו.
ביטוי לחשיבותה של ההארה קיים אף באומנויות הלחימה, בתרבות ובביטויים שגורים בחיי היום יום, כגון "Hara ga tatsu"= the hara stand up" ("ההארה עומדת"- יכול לתאר מצב של כעס למשל, כאשר אלמנט העץ והכבד יצאו מאיזון), או המקבילה "Hara ga suwaru"= the hara is sitting" ("ההארה מיושבת"- תיאור מצב בו השקט הפנימי של האדם אינו מופר, והפוקוס הפנימי נשמר על אף תנודות חיצוניות).
בספורט מכוונים את הספורטאי לתנועתיות מהמרכז כדי לשמור על קורדינציה ויציבות, תוך כדי תנועה, איזון ונחישות. כשהמצב הנ"ל מופר, ישמע הספורטאי את המושג: "Hara ga nattanai" כלומר לא ההארה אינה ממורכזת ו/או מקורקעת מספיק.
במערב אנו משתמשים בביטויים: "תחושת בטן", "לשמור בבטן" "פרפרים בבטן" וכיוצ"ב. "תחושת בטן" היא מושג בו אנו משתמשים כאשר אין בידינו הוכחה ממשית, אלא ידיעה פנימית, לגבי אמיתותו של נושא מסוים. המקבילה היפנית 3. עמ' 10-11 תהיה: "Thinking with the hara", "Feeling with the hara".
פילוסופיה מרכזית ואיזכורים ראשונים להארה
אזכורים ראשונים להארה, הבטן התחתונה, כמרכז אנרגטי וכמקור הנביעה לאנרגיה ולחיוּת הגוף, נמצאים כבר בכתבים העתיקים של הרפואה הסינית, כגון ה Su Wen וה Nan Jing. בפרק השמיני של ה Nan Jing, הודגש כי יש להתייחס לאבחנת הבטן/ ההארה, במקביל לשאר סוגי האבחונים המקובלים (כגון אבחנת דופק, לשון, פַּנים וכן הלאה). הרעיון המרכזי מאחורי הדגשה זו, הוא ההתייחסות להַארה- מרכז הבטן התחתונה, כמרכז גוף האדם כולו. בעזרת אבחנת הבטן, אנו מאבחנים את מצב הגוף כולו. שילוב עם כלים נוספים לאבחון, ייאפשר מיצוי של איסוף המידע על אודות המטופל 3 עמ' 18.
The moving qi between the kidneys" 3.pg18"
Wang Shu He מפרש את הציטוט הזה מתוך ה Nan Jing כ"מרכז השוכן בהארה… המקור לנביעת הדופק… ומכאן מרכז הגוף כולו"
(Wang Shu He, commentary on Nan Jing 1:1)
עפ"י הקיסר הצהוב : " לכל אחד מ 12 המרידיאנים, ישנה מערכת יחסים עם המקור של כל האנרגיות החיוניות. אנרגיית המקור, היא השורש לכל 12 המרידיאנים". וכך גם נאמר:
(Moving qi between the kidneys the gate of breathing… the source (origin) of the triple warmer…" (NJ8 1:11…"
לדבריו, דרך הנקודה המרכזית ביותר בגוף האדם, נאבחן את מרכזו של האדם- את אנרגיית המקור שלו. (האנרגיה המתהווה עם היווצרותו של אדם, ומעניקה לו תבנית לתנועתיות ולחיוניות, לכל חייו- הערת העורכת). נקודות ישירות לעבודה יעזרו לפתור בעיות ודיסהרמוניה. הקיסר הצהוב מדגיש כי דרך עבודת הבטן, נעשית עבודה ישירה על האיברים היושבים בשק הבטן, ביניהם איברים חשובים ומרכזים כמו הכבד, הטחול והכליות- מצידה השני של הבטן. ( 3. עמ' 12 )
התבוננות ואבחון
ברפואה הסינית, איסוף המידע מגיע ממספר מקורות: התבוננות על עודפים ועל חוסרים, אבחנות לאורך מסלולי המרידאנים בהם נע הצ'י, שש השכבות המייצגות את ששת האקלימים, חמש התנועות ("חמשת האלמנטים"), קריאת גוף, לשון ודופק, ועוד. תאוריות רבות קמו, וחלקן שרדו ומשמשות בתהליך האבחון והטיפול עד היום (התבוננות דרך Yin-Yang, חמש התנועות, גזעים וענפים עוד).
מאנאקה, חוקר והסטוריון יפני, ציין בכתביו האישיים:" לא הכל עובד ומתאים תמיד. ככל שיהיו לנו יותר כלים, נוכל להתאים למטופל בצורה מדויקת יותר את הטיפול שניתן עבורו. גמישות לשינויים חשובה מול המטופל ומול עצמנו" ( 3. עמ' 241 )
כחלק מתאורית אנרגיית המקור, ניתן למצוא התייחסות ברמות שונות, לנקודות משמעותיות באזור הבטן ובהַארה בפרט. דוגמה אחת מיני רבות נמצאת במאמר משנת 1969, אותו מצטטת קייקו מאטצומטו, מטפלת ומורה יפנית בת זמננו.
מאמרה של קייקו מצטט את Sorei Yanagiya (כותב ומטפל יפני) העוסק באיזור CV6 (נקודה הנמצאת מתחת לטבור, ומכונה "ים הצ'י") ומדבר על הצורך בגמישות מסוימת באזור זה. לדבריו, ככל שעולים לכיוון הסטרנום ( עצם החזה, במרכז כלוב הצלעות), הבטן צריכה להיות רפויה יותר (באזור הנקודות , cv12-cv15 הנמצאות מעל הטבור), על הטמפרטורה להיות אחידה, ובמקרה של שוני, אזי רצוי שיהיה חם יותר מתחת לטבור, וקריר מעליו. הדופק צריך להיות מורגש וקטן מאד בעומק מסביב וליד הטבור ("The moving qi between the kidneys") , ודופק הלב צריך להיות מורגש, אך לא בולט מידי.
לדבריו, האַרה של אישה- הינה רכה יותר משל גבר.
אצל אישה, יש להשתמש לבדיקת הצ'י בין הכליות בcv6, עם כריות האצבעות ולא עם קצוות האצבעות. התחושה המתבקשת היא: "floating soft and round" ,כלומר עגול, צף, ורך . במידה והדופק מורגש כ " sinking hard and tight", כלומר דק קשה ומתוח, קיימת האפשרות של סטגנציית דם, חוסר זרימה של צ'י ודם Sorei Yanagiya, Kanmei Humon Shinsatsu Ho3. עמ' 244-245 .
תפקודה התקין של ההארה, מודגש בכתבים כחלק חשוב מבניית מודעות עצמית:
(The realized man ( the sage) is able to attach or connect to tian ji (heavens loom, heavens germ) inside the body" (Dao the jing- Lao Zi p.82"
כלומר, המלומד הסיני מתחבר לשמיימי, מתוך גופו.
אנשי מפתח מרכזיים
מטפלים ומובילי רפואה שונים ביפן ובסין הוסיפו את זווית ראייתם, ניסיונם ומחקרם לאורך השנים, בהתבססם על כתבים עתיקים ועל נסיונם הקליני האישי. מתוך כך, נולדו דרכים שונות למיפוי ולאבחון בטן.
מטרת הטיפולים, הנה ההגעה למצב בו ההַארה נחשבת לכמה שיותר בריאה והרמונית. להלן מספר דמויות מרכזיות לאורך ההסטוריה (כולל בני זמננו), אשר פיתחו את התחום:
Waichi Sugiyama – מדקר יפני עיוור אשר חי בשנים 1610-1695, ואף נקרא ביפן 'אבי הדיקור'. הוא פיתח את עבודת הבטן לאומנות רבת מעלה, ונחשב למרפא דגול בזכות הרגישות האדירה שפיתח בידיו, והמידע הרב שאסף על אבחון וטיפול דרך המישוש. סוגיימה תרגם כתבים סינים רבים ליפנית .
Todo Yoshimasu– הרבליסט יפני חשוב, מהשנים 1700 לערך ציין לגבי איבחון הבטן בעזרת מישוש (=palpatation), כלומר בדיקה ידנית:
"The hara is the basic place of living energy. Therefore the root of all diseases are here. When you diagnose the disease you have to diagnose the hara"/ibid.p.288
(3. ע"מ 27-28 )
Takeshi Sawada– מטפל יפני שהוסיף תמיד את אבחון הבטן הידני לעבודתו, ציין את החשיבות האדירה של אבחון וטיפול מתחת לטבור. הוא מדגיש את חשיבותן של הנקודות cv4 (המכונה "ים הדם") ו-Gv4 (המכונה "שער הגורל"), ומשמעותן החשובה עבורנו בהיותה המקום בו שוכן לב ליבו של תת המודע, של היעוד האישי לשמו הגענו וכיוצ"ב. לדבריו, עפ"י בדיקת ההארה, הבטן התחתונה, נאבחן את מצבו של הצ'י כחסר ו/או תקוע, הארה ריקה וכדו'. במקרה שההארה חסרה, תקועה או ריקה, האדם עשוי להיות במצב קשה. זאת משום שמדובר באדם שלא מממש את יעודו, איננו מחובר למקור שלו. לטענתו, אם סימפטומים של מחלת המטופל נראים חמורים אך הצ'י מתחת לטבור יחסית בריא, ההחלמה יכולה להיות קלה. (3. ע"מ 244)
Kiiko Matsumoto– מטפלת ומורה יפנית בת זמננו, מחזקת בספרה ( 3.) את הבחירה באיבחון הבטן, וטיפול בבטן בדרך המנואלית (=ידנית), ככלי עוצמתי. מאטצומוטו עצמה מתארת את אומנות הריפוי דרך הבטן כאומנות עילאית.
Sensi Yoshio Manaka– חוקר והסטוריון יפני, ממנו למדה מאטצומוטו , חקר בין השאר את עבודתו של המטפל Isai Misonou מן המאה ה16, אשר איבחן וטיפל רק דרך עבודת הבטן, והשיג תוצאות מרשימות עבור בעיות הקשורות לחלקי הגוף השונים.
לסיכום
חוכמת המזרח מפנה אותנו להסב תשומת ליבנו לאזור הבטן התחתונה, הן כאבחנה לתפקודו של כלל הגוף ולהיות האדם במקום המממש את ייעודו, והן כמרכז אנרגטי דרכו ניתן להתמרכז פנימה מחד, אך גם להסתנכרן בצורה הרמונית עם היקום, מאידך.
המאמר הקודם עסק בהכרות עם התפתחותן של אמנויות הריפוי במגע העתיקות. במאמר הבא נעסוק בדמויות מפתח אשר פיתחו את האמפוקו, תוך מתן דגש על אלמנטים בבדיקת הבטן ועל אמנות הנקישות, כחלק מן הטיפול במגע.
איריס אברבנאל, מטפלת בכירה באנמה-שיאצו, אמפוקו ופרחי באך.
מתמחה בתהליכי גוף נפש, קשיי פריון, ליווי בזמן הריון ועבודה עם ילדים בגילאים שונים.
מעבירה סדנאות ולימודי העשרה למטפלים ולקהל הרחב.
לפרטים נוספים וליצירת קשר: www.irisabarbanel.com
הפניות ורשימה בבליוגרפית
* הערה מגוף המאמר: בחלק מהכתבים תופיע המילה אנפוקו ובחלקם אמפוקו, המשמעות זהה.
1. Dr. Doann Kaneko/ Doann's Doin, Healing Ourselves
2. Dr. Doann Kaneko/ Shiatsu Anma Therapy- Doann's short and long form
Kiiko Matsumoto& Stephan Birch/Hara Diagnosis: reflections on the sea.3
4. חומרי הקורס- אמפוקו אמוציונלי/ ניר לוי.
5. בהוצאת בלומינגטון אינדיאנה, ארהב 2008 The Bamboo princess and the Music Hand Man/ Dr. doann Kaneko
6. ז'קלין יאנג/ משיאצו ועד יוגה אומנויות ריפוי מהמזרח הרחוק
קישורים מומלצים:
פוריות טבעית ותאוריית המקור העתיקה– באתר הבית של איריס אברבנאל
הרצאה לגבי אבחון הבטן
http://ampuku.blogspot.com/
http://chi-time.com/SAP_DVD.html
http://www.smsconline.com/
http://www.youtube.com/watch?v=Ij1gi-1Pbsw&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=4GHAhcHH2M8&feature=related
קישורים באתר:
תיאור מנהגים וסגנונות טיפול
דף המאמרים באתר
אין להעתיק לשכפל להפיץ לצלם או לאגור במאגר נתונים אלקטורני או אחר את המידע
או חלקים ממנו לרבות איורים וצילומים לשם שימוש מסחרי לרבות הוראה
ללא רשות בכתב מאיריס אברבנאל. 2013 ©