קרוב רחוק- על המשותף לרפואה הסינית ולרפואה הערבית יוונית
חלק ב
מאת יעל כנען
מה בין הזנה, חום וחיסוניות, ומדוע ניכר קשר ביניהן בכל הרפואות המסורתיות? אדמה מים ואש, הולכים טוב עם רוח, או עם עץ ומתכת? מאמר שני בסדרה המקבילה בין הרפואה הסינית לרפואה הערבית-יוונית.
בחלק הקודם של המאמר, דנו במושגים מרכזיים בשתי הרפואות. המאמר זה נמשיך ונדון ברעיונות המופיעים בשתי הרפואות כגון חום, חיסוניות, תמצית מזינה, והאלמנטים.
חום
בראי הרפואה הערבית- יוונית
Ignis – מילולית: אש, הצתה.
האנרגיה התרמית בגוף, ניצתת בַּלב בהשפעת האנרגיה החיונית, מהווה את החום הבסיסי של הגוף ומשמשת לתהליכי העיכול והטרנספורמציה.
"ושמירת זה [הבריאות] יהיה בשמירת החמימות הטבעי בהם מבשל המזון והשולח לכל אבר ואבר תמורת מה שיותך ויתהפך ממנו ושנשמר הגוף משילד בו עיפוש" (צרי הגוף, עמ' 79)
בראי הרפואה הסינית
Yang – מושג זה הינו עמוק ורחב ביותר במחשבה הסינית. במובן המצומצם שלו בגוף האדם Yang מייצג חום ותנועה. סימני Yang הינם סימנים של חום ופעילות. מתוך כך קיימת הקבלה מסוימת בינו לבין ה-Ignis . חלק מתפקודי ה-QI (שהוא אספקט של Yang) מקבילים לאלו של ה- Ignis.
"האש היא Yang, המים הם Yin"
" Yang הוא פעילות, YIN הוא מנוחה"
" Yang מתמיר את ה QI, YIN מעצב את הצורה"
(Su Wen,5)
חיסוניות
בראי הרפואה הערבית- יוונית
Thymos – מילולית: עוז, מרץ, חוצפה.
האנרגיה החיסונית המזוקקת מהאנרגיה החיונית ומהחום המולד, לכן איכותה חמה ודינמית. נוצרת בלב, נישאת על ידי הדם אל האברים הראשיים המזינים את הרקמות המשרתות אותם. בהקשר רחב יותר, מבטא המושג את אחד משלשת חלקי הנפש הקשור ברצון ובאמביציה, מושג אשר ניתן להקבילו למושג האגו שטבע פרויד מאוחר יותר. מעניין הקשר בין תחושת עצמיות לבין כוח חיסוני שמטרתו להבחין בין "אני" לבין "זר".
בראי הרפואה הסינית
הצ'י המגן- Wei Qi– אנרגיה שאופייה פראי ופחות מרוסן. אינה נעה במסלולים קבועים דוגמת המרידיאנים אלא דרך השרירים והעור. היא מגנה על שטח הפנים של העור מפני השפעות חיצוניות, פותחת וסוגרת את נקבוביות העור. בלילה נכנסת אנרגיה זו לעומקי הגוף ועוברת דרך חמשת האברים ומחממת אותם.
תמצית מזינה
בראי הרפואה הערבית-יוונית
לחות שורשית – Radical Moisture- תמצית החיים. נותנת הזנה עמוקה ללחויות, מכוונת גדילה, התפתחות, בגרות מינית. נותנת שלמות ואחידות לאברים. המהות ההורמונלית. עוגן לתפקודים החיוניים האחרים. קשורה לקוד הגנטי. המקור הראשוני לה הוא ההורים: ברגע ההפריה נותן כל הורה חלק מתמציתו ליצירת חיים חדשים. התמצית קובעת את האופי ואת איכות החיים ותוחלתם. היא נוצרת במהלך החיים כזיקוק מעודן של 4 הלחויות, ומועברת באמצעות הדם לכל האברים והרקמות ובראשם לאיברי המין (גונאדות). החיים מדומים למנורת שמן, הלחות השורשית היא השמן, האש היא Ignis ותהליך הבעירה הם החיים. ברפואה האלכימית שהתפתחה בימי הביניים נקרא יסוד זה Mercurius.
"ושמירת הבריאות בכלל היא כשישמור האברים שישאר בהם לחותם הקושרת אותם ושננהיג אותם בהנהגה שלא תתייבש זו הליחה העיקרית… ושלא תתייבש זו הרטיבות שבגוף כשמן בגוף…" (צרי הגוף, עמ' 79)
בראי הרפואה הסינית
Jing – תמצית החיים. אחד משלושת האוצרות: Jing, Qi, Shen. בעל האיכות היינית יותר מביניהם – חומרית, מזינה ומקררת. התמצית מאוחסנת בכליות אך נעה בגוף בעיקר בשמונת המרידיאנים המיוחדים. הבסיס לאנרגית הכליות. נושאת התורשה, הבסיס לגדילה, להתפתחות ולפוריות. אדם נולד עם 'מנה קבועה' אך יכול לטפח את ה- Jing דרך תזונה ותרגילים אנרגטיים כגון צ'י קונג.
"ה- Jing הוא השורש של הגוף" (Su Wen, 4)
נראה שהחשיבות הקלינית המעשית של ה- Jing רבה מזו של הלחות השורשית.
איכויות
בשתי הגישות נעשה שימוש בארבע האיכויות (קר, חם, יבש, לח) לתיאור השפעות, מצבים קליניים ולסיווג מזון וסממני מרפא.
בראי הרפואה הערבית-יוונית
על פי אריסטו, חם וקר מיצגים הפרדה לעומת מיזוג. יבש ולח מיצגים צורה לעומת גמישות והסתגלות מתוארים 8 מצבים של חוסר הרמוניה (Distempers)– ארבעה פשוטים, וארבעה המשלבים שתיים מהאיכויות.
בראי הרפואה הסינית
מתוארים 6 גורמים חיצוניים למחלות – 6 Pernicious Influences, מכונים גם 'ששת האקלימים' (קור, חום, אש, לחות, יובש, רוח).
יסודות (אלמנטים)
בראי הרפואה הערבית- יוונית
ארבעה עקרונות מהם מורכב הקיום. ארבעת האלמנטים הם המרכיבים הבסיסים של החומר. אופיו של כל חומר נקבע על ידי היחסים בין האלמנטים בתוכו. האלמנטים מתאימים לארבעת מצבי הצבירה של החומר: מוצק, נוזל, גז, בעירה. האלמנטים אינם מתייחסים לעולם הפיזי בלבד, אלא מהווים ארכיטיפים או אידיאות של 4 אספקטים של הקיום. על פי אריסטו, כל אלמנט נוצר משילוב שתים מארבע האיכויות. בגוף האדם מתייחס כל אלמנט לאברים, תפקודים, פתולוגיה, אופן טיפול. האלמנטים מיוצגים בגוף ע"י ארבע הלחויות. ארבעת האלמנטים הם: אדמה, מים, אוויר, אש.
בראי הרפואה הסינית
הרפואה הסינית מתבססת, בין השאר, על מודל חמש התמורות/ התנועות (אשר בתרגום לקוי נקראות 'חמשת האלמנטים'). המודל מסביר את הדינמיות של התופעות בעולם. התנועות מהוות ביטויים שונים של Yin-Yang. לכל אחת מהן כיוון תנועה ויחסי גומלין של הזנה/בקרה עם תנועות אחרות. ברפואה הסינית ישנה התאמה מפורטת של אברים, רקמות, תפקודים, פתולוגיה וטיפול.
חמש התמורות הן: עץ, אש, אדמה, מתכת, מים.
אדמה
בראי הרפואה הערבית- יוונית: מיזוג של האיכויות: יבש וקר. נותנת מבנה והגדרת צורה. כבדה ודחוסה ולכן מושכת אליה. תמיכה, קביעות, יציבות וחוסר גמישות. גבולות, החזקה, אצירה. עולם חומרי. סתיו, מערב. אברים מוצקים ודחוסים: עצמות, מפרקים, רקמות חיבור, שיניים, ציפורניים, עצבים. צואה. עקשנות, נוקשות, ירידה לפרטים, סמכות, קירקוע, החזקה ואיחסון. איבר ראשי: טחול. לחות מלנכולית/ מרה שחורה.
בראי הרפואה הסינית: איכות של מרכז, מאזנת ניגודים, החומר של הצורות והזיכרון של תנועות האנרגיה. הקרקע עליה מתבצעים השינויים. הרגעה, איחוד, חוסר תנועה, אינרציה, רוגע, הזנה, לחות, הבשלה. סוף הקיץ. איברים: טחול/ קיבה . רקמות: לבלב, בשר, שומן, פה.
מים
בראי הרפואה הערבית- יוונית: מיזוג של האיכויות: קר ולח. זורמים על פני האדמה, מזינים ומפרים. חורף, צפון. הזנה, גדילה והתפתחות. נפח, מיזוג, חיבור אמפתי, עולם רגשי, תת מודע, יחסים חברתיים. גמישות, זרימה, צייתנות, פאסיביות, עדינות, אמפתיה, רגישות. הפרשה ופינוי, נוזלי הגוף, כליות, שלפוחית שתן, לימפה, מוח וחוט שידרה, ריריות. איבר ראשי: מוח . לחות פלגמטית.
בראי ברפואה הסינית: פוטנציאל שעדיין לא בא לידי ביטוי, המתנה, תרדמה. שיא ה YIN. חורף, צפון. חצות הלילה, קור. תנועה מטה איברים. כליות, שלפוחית שתן . רקמות: עצמות, מח עצם, מוח, אוזניים, פלג גוף תחתון. פחד, אומץ לב.
אוויר
בראי הרפואה הערבית יוונית: מיזוג של האיכויות: לח וחם . החלל שבו אנו חיים. חילוף, קשר, תנועה, שינוי. קלילות ועידון. אביב, מזרח. ריאות ובית חזה, חללים המאפשרים תנועה, דם ועורקים. ריריות, נשימה. תפיסה, שנינות, אינטלקט, רעיונות, שיפוט, חוסר סובלנות, גמישות. איבר ראשי: לב . לחות סנגווינית/ לחות הדם . תנועת האויר
איכות זו אינה קיימת במודל הסיני. (אך מעניין הדמיון לאיכות ה'עץ' ברפואה הסינית).
אש
בראי הרפואה הערבית-יוונית: מיזוג של האיכויות: חם ויבש. אור, חום, אנרגיה, זיכוך, זיקוק, יצירה, פעולה. קיץ, דרום. מטבוליזם, חיסון, מיצי עיכול ומרה, כיס המרה. החלטיות, רצון, דחף לפעול, השראה, אינטואיציה. איבר ראשי: כבד . לחות כולרית/ מרה צהובה .
אש בראי הרפואה הסינית: אור, חום, פעילות, תקשורת, תנועה ותנועה מתפשטת בפרט. קיץ, דרום. צהרי היום, בשלות. ברפואה סינית זהו הביטוי המלא של YANG בגוף. קשורה ביצירת הלכידות של האורגניזם. איברים: לב, "מגן הלב" (פריקרד), מעי דק, מחמם משולש. רקמות: כלי דם.
עץ
בראי הרפואה הסינית: צמיחה, נביטה, התפרצות החוצה, כעס, התחדשות, שינוי, גמישות, תנועה. אביב, מזרח. שחר, רעננות, תנועה מעלה. איברים : כבד, כיס מרה . רקמות: גידים, עיניים. תנועת העץ אינה קיימת במודל היווני. (אך מעניין הדמיון לאיכות ה'אש' ברפואה הערבית-יוונית).
מתכת
בראי הרפואה הסינית: התכנסות, התגבשות, החזקה, תנועה פנימה. סתיו, מערב. שקיעה, יובש. היכולת להתמקד ולדייק. איברים: ריאות, מעי גס. רקמות: עור.
תנועת המתכת אינה מופיעה במודל היווני. (אך מעניין הדמיון לאיכות ה'אדמה' ברפואה הערבית-יוונית).
במאמר הבא והאחרון לסדרה זו, נעסוק בפרמטרים הרגשיים יותר המקבילים בין התורות: מזגים (קונסטיטוציות) ותהליכים מנטליים.
יעל כנען– מטפלת בצמחי מרפא ובתזונה. מרצה לרפואת צמחים במכללת אלקאסמי ובמכללת מדיטבע. מנחה סדנאות וסיורים להכרת צמחי המרפא והשימוש בהם. ממקימי קבוצת "רפואה מפרי האדמה", המארגנת כנסים בנושא צמחי מרפא ורפואה מסורתית. רוקחת תמציות צמחים, שמה דגש על השימוש בצמחים המקומיים, מתחקה אחר שורשי רפואת הצמחים בכתבי הרפואה העתיקה.
למעבר לחלקו הראשון של המאמר
למעבר למושגי יסוד ברפואות המסורתיות
רשימה בבליוגרפית:
רפואה סינית
הופמן, יואל. קולות האדמה, קטעים נבחרים מכתביו של החכם הסיני צ'ואנג טסה, 1977
דאור דן, אריאל יואב. לאו-דזה ספר הדרך והסגולה, 1981
ספר הרפואה הפנימית של הקיסר הצהוב, עברית: חנה גינגולד, 1994
The Web that has no Weaver, Ted Kapchuk, 1983
Les Cinq Chemins Du Clair & De L'obscure, Jean-Marc Eyssalet, 1988
Shen ou L'instant Creatrice, Jean-Marc Eyssalet, 1990
http://www.acucentre.com.au/Classics/SuWen/SuWenLu/Preface,Intro,1to9.pdf
http://www.healthyliving.co.il/terms.php
http://www.shengby.com/user/articles.php?oper=article&id=62
http://shalevclinic.com/index.php?m=text&unk=654462387874498781&t=2996
http://www.tcmbasics.com/basics_5elements.htm
http://www.enerchi.co.il/ChinaSubCategoryPage.aspx?p=10&cid=2&acsid=9 http://www.compassionatedragon.com/qi.html
רפואה יוונית/ ערבית
עמר ז. בוכמן י., צֳרי הגוף לרבי נתן בן יואל פלקירה, 2004
Chisti ,Hakim G.M. The Traditional Healer's habdbook, , 1988
Wood, Matthew. The Earthwise Herbal, 2008
http://greekmedicine.net/b_p/Four_elements.html
http://web.eecs.utk.edu/~mclennan/BA/AGEDE/Intro.html
http://etext.virginia.edu/toc/modeng/public/OslEvol.html
http://www.fisheaters.com/fourtemperaments.html
http://theosophytrust.org/tlodocs/articlesTeacher.php?d=Galen.htm&p=48
http://homepage.mac.com/hermetic1/HistMed2.pdf
http://homepage.mac.com/hermetic1/HistMed2.pdf
http://www.kheper.net/topics/cosmology/elements.html
http://www.webwinds.com/myth/elemental.htm