קרוב רחוק- על המשותף לרפואה הסינית ולרפואה היוונית ערבית
חלק ג ואחרון
מאת יעל כנען
מכירים טיפוסים עגלגלים ולבביים? או טיפוסים גבעוליים שלעולם אינם מחייכים…? מוצאים דפוס חוזר….? מאמר שלישי ואחרון בסדרה המקבילה בין הרפואה הסינית לרפואה הערבית-יוונית. והפעם- על הקונסטיטוציה- המזג המולד…
בחלקים הקודמים של סדרת מאמרים זו, דנו במושגים מרכזיים בשתי הרפואות. במאמר זה, החותם את הסדרה, נעמיק בטבע המולד, כפי שמתבטא בטיפוסים השונים, הן מבחינת הגוף והן מבחינת הנפש, בראי הרפואות הנ"ל.
קונסטיטוציה- מזג (= נטייה מולדת)
בשתי השיטות, הן ברפואה הסינית והן ברפואה היוונית-ערבית, ישנה התייחסות למאפיינים המולדים המקושרים לאלמנטים, לדומיננטיות איברים ולנטייה לפתולוגיה- לפתח חולי. ברפואה הסינית מוגדרת הקונסטיטוציה על פי האלמנט הדומיננטי, ברפואה היוונית היא מוגדרת על פי הלחות הדומיננטית. נראה שברפואה היוונית-ערבית מושם דגש רב יותר על אבחנת המזג ועל המלצות לטיפול ולאורח חיים המתאימות לאיזונו.
טיפוס אדמה ברפואה היוונית-ערבית
טיפוס האדמה הנו בעל מזג מלנכולי- קר ויבש. הוא מתאפיין כטיפוס אנליטי, יעיל, פילוסופי, בעל זיכרון מעולה, אמין, זהיר, נוקשה, חומרני ופסימי. חיצונית הוא מתאפיין כבעל מבנה רזה, המורכב מעצמות, ורידים וגידים בולטים, שרירים מתוחים, בית חזה צר, מבנה פנים רבוע, עצמות לחיים בולטות, עיניים קטנות, שפתיים דקות, תיאבון לא סדיר, מטבוליזם איטי או לא סדיר ומערכת עצבים אקטיבית.
טיפוס אדמה ברפואה הסינית
טיפוס האדמה מאופיין כטיפוס ארצי, טוב לב, נדיב, מזג נוח, פשרן, דואג לזולת, שמרן, משרה ביטחון, משפחתי ואוהב אכילה… חיצונית הוא מתאפיין כבעל מבנה גוף עגול, ראש גדול, פנים רבועיים וגוון עור צהבהב.
טיפוס מים ברפואה היוונית- ערבית
טיפוס המים הנו בעל מזג פלגמטי- קר ולח. הוא מתאפיין כטיפוס איטי, סבלני, מסור, נאמן, טוב לב, רגיש, אמפתי, רגוע, לוקח את החיים בקלות, שונא מאמץ, פאסיבי, עצל ואף אדיש… חיצונית הוא מאופיין כבעל מבנה כבד ורחב, טונוס שרירים רפה, חזה גדול, עור חוור, פנים עגולים, מלאים, עיניים גדולות ולחות. התנהגותית ייתכן ויהיה בעל תאבון גדול וקבוע, משיכה למתוק, לדברי חלב ומאפים, בעל עיכול איטי אך קבוע, עייפות אחרי אכילה. בעל מטבוליזם קר, לח ואיטי, אנאבולי (=נוטה לבנייה לעומת פירוק).
טיפוס מים ברפואה הסינית
טיפוס המים מאופיין כנעים, נאמן, בעל מזג רגוע, סתגלן. רגיש, נוטה לרוחניות ולחיפוש האמת, חמקמק ומסתורי, יכול להיות עצלן או בעל אמביציה, פחדן או אמיץ. עקבי ומתמיד. חיצונית הוא מאופיין כבעל מבנה גוף עגלגל, פנים סגלגלות, גוון פנים חיוור עם אפשרות לכהות באזור העיניים.
טיפוס אוויר ברפואה היוונית- ערבית
טיפוס האוויר הנו בעל מזג סנגוויני- חם ולח. אצל טיפוס זה ניכרת דומיננטיות של הדם: הוא נלהב, אופטימי, קליל, אימפולסיבי, נהנתן, אנין טעם, מלא חן, סתגלן, יצירתי ובעל יוזמה אך חסר התמדה. חיצונית הוא מאופיין כבעל מבנה גוף בינוני, אלגנטי, פנים אליפטיים, עור ורדרד, מסמיק, בעל יכולת עיכול טובה, עם נטייה להיפגע מעודף אכילה.
טיפוס אש ברפואה היוונית-ערבית
טיפוס האש הנו בעל מזג כולרי – חם ויבש. הוא מתאפיין כטיפוס עצמאי, החלטי, דינמי, אמיץ, מקורי, מתמיד, עקשן, מנהיג, בעל כושר שיכנוע, אימפולסיבי, גאה, כעסן, עצבני וחסר סבלנות.
חיצונית הוא מאופיין כבעל מבנה גוף קומפקטי, רזה, מתוח, בעל עור יבש אדמדם או צהבהב, תווי פנים חדים, לסת רחבה, עיניים חודרות, תאבון גדול ('קיבה של אריה'), עיכול ומטבוליזם מהירים וחזקים ודומיננטיות של מערכת העצבים הסימפתטית (=המערכת הפועלת במצבי דריכות ועוררות).
טיפוס אש ברפואה הסינית
טיפוס האש מתאפיין כטיפוס אנרגטי ואקטיבי, אופטימי, נדיב ונכון לעזור, בעל כושר ביטוי. ממעיט בערכם של דברים חומריים. אוהב ריגושים, חברה, מגע ותשומת לב. תקשורתי, עליז, נלהב, מעניק חום ואינו חושש מחידושים. חיצונית הוא מאופיין כבעל מבנה הגוף מעט עגלגל בבטן ובאגן, בעל ראש וידים קטנים, ותווי פנים מחודדים בעלי גוון אדמדם.
טיפוס מתכת ברפואה הסינית
טיפוס המתכת מתאפיין כטיפוס הגיוני, אנליטי, החלטי, תכליתי. בעל כוח רצון חזק ועצמאות מחשבתית. ביקורתי, דייקן ואף עקשן . חיצונית הוא מאופיין כבעל מבנה גוף גרמי, כתפיים צרות ומכונסות, גוון פנים לבנבן-חיוור, עור ידיים עדין ויפה.
הקבלה בין המזגים בשתי הרפואות
עצם החלוקה לארבע או לחמש קטגוריות, גורמת להתפלגות שונה של המאפיינים הניכרים בטיפוסים השונים. עם זאת, ניתן למצוא הקבלות רבות בין שתי השיטות: טיפוס האדמה היווני (מלנכולי) דומה מאד לטיפוס המתכת הסיני , כאשר הדגש הוא על יצירת גבולות והגדרות, חשיבה אנליטית ומבנה רזה וגרמי. טיפוס המים היווני (פלגמטי) מקביל במידה רבה לטיפוס האדמה הסיני – שניהם בעלי גוף מאסיבי וטובי מזג. לגבי טיפוסי האויר והאש/ העץ והאש – ישנה התאמה בין האיפיונים של שני הטיפוסים "החמים" בכל אחת מהשיטות אך התפלגות האיפיונים בין האלמנטים אינה זהה. בכל זאת ניתן לומר שטיפוס האוויר היווני (סנגוויני) מתאים יותר לטיפוס האש הסיני עם דגש על נלהבות, עליזות, חברותיות ותקשורת. טיפוס האש היווני (כולרי) מקביל יותר לטיפוס העץ הסיני, שניהם אנרגטיים, נחושים, כעסנים והחלטיים. יפה לראות שלמרות ההתפלגות השונה, בשתי השיטות הכבד קשור לטיפוס הכעסן והלב לטיפוס הנלהב. לטיפוס המים הסיני ישנם איפיונים משותפים מסוימים עם הטיפוס הפלגמטי, אך ההקבלה פחות ברורה. שתי הרפואות הנ"ל, כמו מרבית הרפואות המסורתיות, קושרות קשר הדוק בין הנטיות המולדות הפיסיות לנטיות המולדות המנטאליות, ולצורך לשמר את הנטייה המולדת יחד עם החכמה לווסת ולאזן אותה.
היחס לתהליכים מנטליים בשתי הרפואות
בראי הרפואה היוונית ערבית, מתרחשים תהליכי החשיבה במוח, אשר נתפס כבעל איכות פלגמטית, אך הפעילות המנטלית העצבית, היא קרה ויבשה (מלנכולית). עיבוד נתונים ורעיונות נעשה ע"י "החום הנפשי". בראי הרפואה הסינית הפעילות המנטאלית פחות מקושרת למוח. הטחול הוא האחראי על החשיבה – שכן היא צורה של עיכול רעיוני, אך אין פירוט היכן מתקיימת פעילות זו.
סיכום
שתי מסורות הרפואה אשר בחנתי בסדרת מאמרים זו, צמחו כל אחת מתוך רקע תרבותי ופילוסופי שונה. אי לכך, טבעי הדבר לגלות שונות ביניהן. עם זאת המאמרים מציגים קווים משותפים רבים. גם כאשר אין הקבלה מלאה בין המושגים, ניתן לראות התאמות ביניהם. ישנם קווי דימיון לגבי רעיונות בסיסיים כגון הקשר בין האדם והיקום, כוח החיים, בריאות ומחלה, ריפוי ועוד. נוכל רק לשער מה המקור לדמיון בין שתי המסורות. עד כמה הדבר נובע מחילופי מידע ורעיונות שעברו בדרכי המסחר הקדומות ועד כמה נובע הדימיון מארכיטיפים אוניברסליים, המשותפים לרוח האדם באשר היא.
הכרת הניואנסים והדגשים השונים של כל אחת משיטות המחשבה, מוסיפה מימד נוסף להתבוננות שלנו ויכולה להעשיר אותנו כמטפלים, בשפה מגוונת יותר המאפשרת לבחור את המושג המדויק ביותר עבור סיטואציה נתונה.
המכנה המשותף בין שתי מסורות עתיקות אלו יכול לשמש גשר בין רעיונות, מושגים ודרכי טיפול והזדמנות להפריה הדדית.
הרפואה הסינית היא מסורת עשירה, עמוקה וחיה. הרפואה היוונית-ערבית המהווה את שורשי הרפואה המערבית על זרמיה השונים, סבלה משיכחה ברוב העולם המערבי והגישה אל מעמקיה פחות קלה לאנשים אשר אינם דוברים ערבית. בהעדר משנה סדורה נסמכים רבים מהעוסקים כיום בריפוי במסורות המערביות (צמחי מרפא, נטורופתיה…) על תאוריות ומודלים הלקוחים מהרפואה הסינית. מאמר זה חושף שמץ מצפונותיה של הרפואה היוונית-ערבית ומראה שלרפואה המערבית המסורתית יש תשתית פילוסופית ורעיונית מקבילה לזו של הרפואה הסינית ובעלת ייחוד משלה, שניתן להעזר בה בעבודה הקלינית. יתרונה הגדול של רפואה זו עבורנו, הוא בהיותה מקומית, הן מבחינת הישענותה על אושיות התרבות המערבית והן בחומרים המקומיים בהם היא משתמשת. אני מקווה שמאמרים אלו יעודדו את השימוש והחקירה של מסורת נשכחת זו.
לסיום אביא מדבריו של היפוקרטס, שאמר לפני כ- 2400 שנים:
"שוטה הוא הרופא הבז לידע שנרכש על ידי הקדמונים".
יעל כנען– מטפלת בצמחי מרפא ובתזונה. מרצה לרפואת צמחים במכללת אלקאסמי ובמכללת מדיטבע. מנחה סדנאות וסיורים להכרת צמחי המרפא והשימוש בהם. ממקימי קבוצת "רפואה מפרי האדמה", המארגנת כנסים בנושא צמחי מרפא ורפואה מסורתית. רוקחת תמציות צמחים, שמה דגש על השימוש בצמחים המקומיים, מתחקה אחר שורשי רפואת הצמחים בכתבי הרפואה העתיקה.
למעבר לחלקו הראשון של המאמר
למעבר לחלקו השני של המאמר
למעבר למנהגים וסגנונות טיפול
למעבר למאגר צמחים ברפואה המסורתית.
רשימה בבליוגרפית:
רפואה סינית
הופמן, יואל. קולות האדמה, קטעים נבחרים מכתביו של החכם הסיני צ'ואנג טסה, 1977
דאור דן, אריאל יואב. לאו-דזה ספר הדרך והסגולה, 1981
ספר הרפואה הפנימית של הקיסר הצהוב, עברית: חנה גינגולד, 1994
The Web that has no Weaver, Ted Kapchuk, 1983
Les Cinq Chemins Du Clair & De L'obscure, Jean-Marc Eyssalet, 1988
Shen ou L'instant Creatrice, Jean-Marc Eyssalet, 1990
http://www.acucentre.com.au/Classics/SuWen/SuWenLu/Preface,Intro,1to9.pdf
http://www.healthyliving.co.il/terms.php
http://www.shengby.com/user/articles.php?oper=article&id=62
http://shalevclinic.com/index.php?m=text&unk=654462387874498781&t=2996
http://www.tcmbasics.com/basics_5elements.htm
http://www.enerchi.co.il/ChinaSubCategoryPage.aspx?p=10&cid=2&acsid=9 http://www.compassionatedragon.com/qi.html
רפואה יוונית/ ערבית
עמר ז. בוכמן י., צֳרי הגוף לרבי נתן בן יואל פלקירה, 2004
Chisti ,Hakim G.M. The Traditional Healer's habdbook, , 1988
Wood, Matthew. The Earthwise Herbal, 2008
http://greekmedicine.net/b_p/Four_elements.html
http://web.eecs.utk.edu/~mclennan/BA/AGEDE/Intro.html
http://etext.virginia.edu/toc/modeng/public/OslEvol.html
http://www.fisheaters.com/fourtemperaments.html
http://theosophytrust.org/tlodocs/articlesTeacher.php?d=Galen.htm&p=48
http://homepage.mac.com/hermetic1/HistMed2.pdf
http://homepage.mac.com/hermetic1/HistMed2.pdf
http://www.kheper.net/topics/cosmology/elements.html
http://www.webwinds.com/myth/elemental.htm