בישולְּחיים
טיפול ומניעה של סרטן באמצעות תזונה מסורתית
מאת אייל שפרינגר וצוות האתר
(סיכומה של סדנה אשר התקיימה בקונגרס הבינלאומי לרפואה סינית, ICCM 2014)
כיצד מייצרים אורח חיים מטפח, מייצר עשייה טובה ומייטיבה? כייצד מגדירים איכות של סוגי סרטן שונים, ומגשרים בין השפה האונקולוגית, לשפת הרפואה הסינית ושפת המעשה של הבישול במטבח?
סדנה זו, פרי יצירתו של אייל שפרינגר, ובסיוע מיומנות הבישול ורקיחת המתכונים של ג'סיקה הלפרין, מסכמת תהליך רב שנים של טיפול בחולים אונקולוגיים, ושל כתיבת הספר בישולחיים אשר עתיד לראות אור בקרוב. הסדנה נערכה בקונגרס הבינלאומי לרפואה סינית הICCM, במרץ שנת 2014. אנו מביאים כאן את עיקריה, בארבעה חלקים:
חלק א- מבוא
חלק ב- טיפול תזונתי בסוגי סרטן של מחמם עליון
חלק ג- טיפול תזונתי בסוגי סרטן של מחמם אמצעי
חלק ד- טיפול תזונתי בסוגי סרטן של מחמם תחתון
חלק א- מבוא
ניתן להגדיר שתי דרכים בהן אדם מטפל בנושאים היקרים לליבו. הראשונה היא גישה של 'כיבוי שרפות'… אדם חי את חייו, ומידי פעם נזכר בדברים החשובים לליבו: נזכר באשתו, וחוזר הביתה עם פרח…נזכר בבריאות- וקובע לו תור לשיאצו, נזכר בכושר גופני- ומחליט לצאת להליכה… השגרה וההרגל מעצבים את כיוון החיים, ומדי פעם אירועים יוצאי דופן, הבלַחות רגעיות של התודעה, נותנות תזכורות לדברים החשובים לנו, ולאפשרותנו לטפל ולתמוך בהם. הדרך השנייה היא גישה של טיפוח. זוהי נקודת מוצא בסיסית לחיים, החלטה שמקבלים כתשתית, וממנה נגזרות הפעולות. כל בחירה שנעשית, נעשית מתוך החלטה רחבה לטפח, להשקיע, להייטיב באופן מתמשך באותם תחומים אותם אנו מגדירים כיקרים לנו.
הרפואה הסינית במהותה עוסקת במניעת מחלות, על ידי גישה של טיפוח החיים והחיוניות. הטיפול המשמעותי ביותר במחלת הסרטן הוא הטיפול המניעתי, אשר המניע עבורו איננו חרדה יומיומית מפני הופעת מחלת הסרטן, אלא רצון כנה לטפח את החיוניות, את החיים, לאורך שנים. למידה מתמשכת של דרכי התזונה ואורח החיים המאימים לאדם, מהווים מרכיב משמעותי בטיפוח החיים ובמניעת המחלה.
עיקרון טיפוח החיים מתבטא גם כאשר ניגשים לטפל בחולה האונקולוגי. במצב זה אין ברירה אלא לצאת מתוך גישת הבחירה המודעת להייטיב ולטפח. בתקופה של התמודדות עם מחלה סבוכה זו, ובמקביל לשגרת טיפולים חזקים ואלימים, נדרשת גישה המבטאת 'חביקה' מערכתית, התומכת במטופל, מכירה בתרומה המכרעת של כוחות הריפוי הטמונים בו, ואיננה מסתפקת רק בכיבויי שרפות. הידע אודות תזונה ואורח חיים, הקיים ברפואה הסינית וברפואות מסורתיות נוספות, נועד בדיוק למטרה של טיפוח כוחות החיים, אותם כוחות אשר פועלים 'מאחורי הקלעים', וקובעים במידה רבה את סיכויי ההחלמה ואת איכות החיים לאחר תקופת ההתמודדות עם המחלה.
הטיפול במצבים אונקולוגיים, דורש חיבור בין שלוש שפות:
שפת הרפואה האונקולוגית– הכרות מעמיקה עם הידע הרפואי הקיים כיום אודות המחלה, ההגדרות השונות לחומרת המחלה, שיטות האיבחון, הטיפולים המוצעים ותופעות הלוואי הצפויות.
שפת הרפואה הסינית, שפה העוסקת בהגדרת מהויות: מהי מהותו של הסרטן הספציפי? מה אופיו? חם? קר? מורחב? מכווץ? מהן המערכות המעורבות בהיווצרות המחלה? מהו המודל לפיו נגדיר את המחלה ואת אופי הטיפול המתבקש.
שפת ההזנה– מהי איכותה של ההזנה המתבקשת? באומרנו הזנה, אנו מתכוונים לא רק למאכלים, אלא גם לנקודות הדיקור, למילים הצריכות להאמר, לחברת האנשים התומכים בתהליך ההתמודדות, למרחב בו צריכה להתבצע עיקר עבודת הריפוי. עלינו להכיר את ההשפעה הצפויה של כל אחד מגורמים אלו על המטופל, ולדעת לתרגם את ההשפעה הצפויה גם לשפה הסינית העוסקת באיכויות וגם לשפה האונקולוגית העוסקת בכימיה ובפיזיולוגיה.
עקרונות כלליים בבחירת המזון לתמיכה במטופלי סרטן:
תזונה בונה מול תזונה מנקה
רבים מן המטופלים המחליטים לפנות לטיפול המשלים, פונים לכיוון הטבעוני. הם מרבים בשתיית מיצים ושייקים ירוקים, עוברים לתזונת Raw Food, משתמשים ב 'מזונות על' וכן הלאה. מגמה זו הנה מגמה של בחירה בתזונה מנקה. המטופלים מגיעים חדורי מוטיבציה, אך מיד עם הסבב הראשון של הכימו, רבים מהם מתחילים להרגיש רע, ויש שמאבדים משקל ונחלשים עד מאוד. על אף החולשה, נמצא שחלקם נאחזים בכח בתזונה המנקה, גם כאשר זו אינה מתאימה להם עוד, לפחות לא בשלב זה. טיפול נכון יימצא איזון בין תזונה בונה (תזונה מבושלת, עשירה במאקרונוטריינטים- חלבון פחמימות ושומן) לבין תזונה מנקה (עשירה בחומרים המכוונים את הגוף כיצד להתנהג': סיבים, מינרלים, ויטמינים, חומרים ארומטיים ופיגמנטים). העניין הוא הימנעות מאחיזה ב'אמת אחת', ותחתיה מציאת היכולת לתמרן דרכנו בין הניקוי לבניה. הרצאה זו, העוסקת בהשפעת המזון לצרכי מניעה וטיפול בסרטן עצמו, תכלול בעיקר מזונות מהסוג המנקה.
התבוננות מקרוביוטית
דרך נוספת להתאמת התזונה, תשתמש בשפה המקרוביוטית לאיזון השפעת התפריט הקודם של המטופל, במידה ותפריט זה מוגדר כאחד מגורמי המחלה. עיקרון איזון התזונה הקודמת מוצג בתרשים הבא, המחלק את המזונות השונים ל4 קבוצות המוגדרות על ידי השפעה מסוג YIN או YANG, ומזונות יוצרי חומציות מול מזונות יוצרי בסיסיות.
דוגמא: אדם המגיע עם רקע תזונתי של הרבה בשרים (Yang חומצי), נאזן אותו באמצעות הקוטב הנגדי- Yin בסיסי (ירקות, מיצי ירקות, פטריות וכן הלאה). לעומתו, אדם המגיע מרקע תזונתי של פירות וממתקים (Yin חומצי), נאזן אותו באמצעות הקוטב הנגדי – Yang בסיסי (מזון עשיר בנתרן ומינרלים כגון ירקות כבושים, מיסו, סויה, אומבושי, מלחים, מינרלים וכן הלאה).
האיכות המנקה של מרבית הצמחים והמזונות האנטי-סרטניים
הרכיבים והתכונות המשותפות לרבים מהצמחים והמזונות הידועיים כאנטי סרטניים:
– עשירים בנוגדי חימצון : כל תהליכי החיים, כרוכים במטבוליזם ודורשים חימצון. נוגדי החימצון 'עוצרים את הבערה'. ניתן לראותם כמווסתים את תהליכי החיים.
– עשירים בפיגמנטים המקנים למזון את צבעו
– מכילים מרכיבים ארומטיים (ריחניים)
– עשירים באנזימים
איכויות אלו מתבטאות לרוב כאשר המזון לא מבושל.
– הטעמים הנפוצים של המזונות נוגדי הסרטן: מר (דוגמת כורכום), חריף (דוגמת ירקות מצליבים), עפיץ (דוגמת רימון), ארומטי (דוגמת מזונות עשירים בלימונן, מרכיב הנפוץ בקליפות הדרים, ומעודד מוות תאי מתוכנן). לטעמים אלו נודעת ברפואות המסורתיות השפעה מסלקת לחות, וקטבולית (מפרקת רקמות).
– איכויות המזונות והצמחים על פי גישה מסורתית: למזונות איכויות קרירות או חמימות. לרוב המזונות נטיה לאיכות קרירה, מאחר ואלו מזונות העוצרים תהליכי בניה בגוף. נוסף לכך רבים גם מניעי דם, איכות התורמת להשפעה המנקה.
המזון כרמזור
נושא נוסף שעלה בהקדמה, הוא תפקיד שיש לתכונות המזון השונות כגון הטעם, הצבע, והריח במתן המידע לגוף כיצד עליו לפעול, בדומה לצבעים השונים ברמזור המסמנים לנהגי הרכב כיצד עליהם לנהוג בכביש.
נוכל למצוא ביטוי לכך בתהליך הגדילה של האדם. תהליך הגדילה של האדם כרוך בעידון הדרגתי המתבטא בגוף ובתודעה. בראשית חייו ניזון התינוק מחלב, מזון מתוק ו'לא מעניין'. גופו של התינוק עגלגל, חסר מאפיינים בולטים המבחינים אותו מתינוקות אחרים, ותודעתו עדיין לא מורגלת באבחנות דקות. מרקמו החלק הנוזלי והשומני של החלב, צבעו הלבן-צהבהב, תכונותיו המתונות וטעמו המתוק, מתאימים לתהליך הגדילה של התינוק, עם דגש מופחת על ההבחנה המתפתחת במלואה בגיל מבוגר יותר. בהמשך התפתחותו, תזונתו של הפעוט הופכת למורכבת יותר, ומתחילה לבטא את השוני שקיים בטבע, וכך הוא נחשף לאיכויות השונות, לחמש האיכויות של הרפואה הסינית, המתבטאות בעליה במורכבות המזון, צבעיו, מרקמיו וטעמיו. במקביל, חמש האיכויות זוכות לביטוי גם בגופו ובנפשו של האדם בצורת מבנה גופני ייחודי, אופי ייחודי, ויכולת הבחנה מפותחות. למעשה החשיפה ההדרגתית של האדם לאורך שנותיו למרקמים מגוונים יותר ויותר של המזון, למגוון גדל והולך, ולטעמים שמתווספים לטעם המתוק הבסיסי ואשר פחות 'מתחנפים' לחיך, מלווים את התעצבותו הגופנית והנפשית של האדם לקראת בגרות מלאה.
העליה המתבקשת במורכבות המזון של האדם הבוגר, קשורה קשר הדוק במניעה וטיפול בסרטן, אשר אחד המאפיינים שלו הוא התפתחות תאים אשר אינם ממויינים, כלומר אינם מפותחים כיאות ומתנהגים בצורה המזכירה יותר תאי עובר מאשר תאים של רקמה הבוגרת אליה הם שייכים. אם בוחנים תזונה של רבים מהישראלים הבוגרים, נדמה כי כולנו בוחרים במזון מורכב ומגוון. אולם, אם נאמץ את נקודת המבט הסינית, הרי שיש הרבה מהמשותף למזונות הנפוצים כיום : תירס, תפוחי אדמה, לחם, חומוס, טחינה, מוצרי חלב, אורז, בשר עוף, בשר בקר, דגים, ביצים, גזר,בטטה ובננה. המשותף לרוב המזונות הללו, המהווים את עיקר חומרי הגלם בצלחת של הישראלי הממוצע, גם כזה הנמנע מאכילת JUNK , הוא טעמם המתקתק, צבעם המתון הנע בין חום דרך חום בהיר, צהבהב עד לבן. השימוש הרב בחברתנו במזונות אלו, ללא מזונות נוספים המציגים צבעים נוספים וטעמים נוספים, משאיר את הישראלי הבוגר עם תזונה 'ילדותית', אשר נותנת לגוף את המסר 'גדל', ושוללת ממנו את היכולת לפתח תאים בריאים, בעלי תפקוד ברור ומובחן.
בחירה ספציפית יותר בהתאם למיקום המחלה:
לאחר שערכנו את הבירור המערבי-האונקולוגי, ואת הבירור הסיני, והתעמקנו באיכותו של המזון או הצמח, נוכל לבחון את התמקמותו של הגידול בהתאם לשלושת המחממים.
בספרות הסינית , הגוף מתואר כמיכל המשמש להתססת דגנים, פרקטיקה שהיתה נפוצה בעבר במזרח, לצורך הכנת מזון ויין. הגוף מחולק לשלושה איזורים, המקבילים לשלושת חלקי מיכל ההתססה. בכל אחד משלושת החלקים הללו, חומרי התזונה ורקמות הגוף, עוברים תהליכים פזיולוגיים שונים וזוכים לאיכות שונה, בדומה לתערובת הדגנים המותססים במיכל ההתססה:
-מחמם עליון (אזור החזה ומעלה, מכיל את הלב והריאות): מקביל לאזור בו מצטברים הנוזלים הצלולים והאלכוהול הנוצר בתהליך ההתססה. למחמם העליון איכות של ערפל, אדים, נוזל צלול.
-מחמם אמצעי (אזור הבטן, מכיל את איברי מערכת העיכול): מקביל למרכז המיכל, בו מתבצע תהליך התסיסה עצמו המתבטא בתנועה ובחום. המחמם המרכזי מקיים את תהליך העיכול. איכויותיו הן איכויות של קצף, בריכה בוצית.
-מחמם תחתון (אזור איברי הרבייה ודרכי העיכול התחתונות): חלק זה מקביל לתחתית המיכל בו מצטבר מישקע המכיל את הפסולת של תהליך ההתססה, אך גם מיצוי של החומרים המרוכזים ביותר הנוצרים בתהליך התסיסה. איזור זה בגוף מציג איכות של בִּיצה, משקע או רקבון.
כאשר נרצה להתאים את התזונה לטיפול במחלה שממוקמת באחד משלושת המחממים, נצטרך להתאים את סוג המזון או צמחי המרפא, ואת דרך העיבוד של המזון או הצמחים, למחממים השונים. למשל, לטיפול במחמם העליון, נעשה שימוש במרכיבים קלים, בטכניקות בישול קלילות יותר המשמרות את הארומה והצבע של המזון, וצריכה תכופה של צמחים ומזונות מרפא. מנגד, שימוש בבישול ממושך, בחומרי גלם דחוסים, ובצריכת מזון/ צמחים מעט פעמים ביום, אך בכמות גדולה יחסית, יתאימו לטיפול במחמם התחתון.
עד כאן ניסינו להציג את עיקרי הדברים מתוך המבוא להרצאה, והצגנו את הגישה ועקרונות התאמת הטיפול בבואנו לתמוך במטופל האונקולוגי באמצעות תזונה. החלקים הבאים של ההרצאה יסקרו באופן ממוקד את סוגי הסרטנים ואיזונם, בהתאמה לכל אחד משלושת המחממים. (יעלו בקרוב לאתר…)
* הסדנה הועברה ע"י אייל שפרינגר וג'סיקה הלפרין, בקונגרס הבינלאומי לרפואה סינית ICCM 2014, והועלתה על הכתב ע"י עדו ברק, מטפל המרכז לרפואה מסורתית.
* המעוניינים ברכישת הספר בישולחיים מוזמנים להשאיר הודעה כאן , ואנו ניצור עמכם קשר מיד עם צאתו.
רפואה שלמה לכל!
לעיון בפרטי ההרצאה נהר אדום נהר לבן- טיפול במחלות דם ולימפה באמצעות רפואה מסורתית
המחבר:
אייל שפרינגר, מייסד האתר, מטפל, מרצה וחוקר גישות טיפול מסורתיות. בעל תואר שני במחקר של רפואות מזרח אסיה. יוצר ומלמד את קורס התזונה למטפלים על פי שיטת TEF, ואת קורס "שירת הדם"-קורס ללימוד ניתוח בדיקות דם בגישה משולבת. ממחברי הספר בישולחיים – תזונה למטופלי סרטן.
מוזמנים להצטרף אלי בעמוד האינסטגרם ובקבוצת תזונה ורפואה מסורתית בפייסבוק או להאזין לי בפודקאסט "רפואה מהותנית" בערוצי ה Spotify וה YouTube
מוזמנים להצטרף אלי ל"זרם" וליהנות משפע של ידע עמוק ומשנה חיים בנושא תזונה ורפואה מסורתית.