כשהדרך מטושטשת- ליחה החוסמת את פתחי הלב

חלק א- הסנדרום

מאת שרון בנרף

מה משותף לדכאון, אדישות, קומה, הפרעה טורדנית-כפייתית , אוטיזם, חרדה, שבץ ואנורקסיה…? למה מתכוונים הסינים באומרם 'פתחי הלב'? ומה הקשר בין ליחה לרגשות? סדרת מאמרים זו סוקרת את הסינדרום* הסיני העתיק 'ליחה החוסמת את פתחי הלב'- ומנסה לבנות גשר בין התיאורים העתיקים המופיעים בכתבים, לבין מחלות בנות ימינו.
(*סינדרום- תסמונת, אוסף תסמינים הנוטים להופיע יחדיו).

בנימה אישית- על כלבה אחת קטנה ששלחה אותי לחקור את הנושא

מאז ומעולם סיקרן אותי הקשר בין עיכול לבין נפש, והאופן בו מזוננו הופך להיות הדם שלנו, וכיצד זה משליך על כך שהדם שלנו הוא המקום בו שוכנת נפשנו… אך את תסמונת ה'ליחה החוסמת את פתחי הלב' שלחה אותי לחקור דווקא כלבתי האהובה, אשר מיום היוולדה ואימוצה על ידי, מאתגרת אותי (לצד חיוכים אינסוף ואהבה גדולה!) עם חרדות משונות (למשל ממרקמים שונים של רצפה…) התנהגות הנראית כפסיכוטית (פחד מפני קערת המזון שלה ונביחה אימתנית כלפיה) ומעיין ערפול-מיסוך בהבנת המציאות (לא לקום מהשביל כש-20 רוכבי אופניים שועטים לעברך…) תודה לאל עם עבודה נכונה, דיקור ומזון מתאים כלבתי היום יחסית מאוזנת… אבל כשחברתי הטובה החלה לכנות אותה 'זן-אוטיזם', הבנתי שכדאי להודות בבעיה, ויצאתי לחקור מה אמרו הסינים על התנהגות שכזו…

'ליחה החוסמת את פתחי הלב'- תיאור הסנדרום במקורות הסיניים

כאשר התחלתי להתחקות אחר תיאור הסינדרום במקורות, ונועצתי במספר חוקרי כתבים ידועים, נוכחתי לדעת כי אף אחד לא באמת יודע לשים את האצבע, מתי לראשונה מתוארת התופעה המכונה 'ליחה החוסמת את פתחי הלב'. אנו מסיקים על אודותיה, בעיקר מתוך הכתוב על צמחים המטפלים בה, ומעט מן הכתוב על נקודות דיקור. במאמר זה אסקור את הידוע לנו על ליחה בכלל, ועל 'ליחת אל חומר החוסמת את פתחי הלב' בפרט, כפי שמתגלה לנו מן הספרות.

מהי ליחה?

הספרות הסינית1 מתארת ארבע רוחות שמיים, המקושרות לחמש עונות, לשישה אקלימים ולחמש איכויות: המזרח– מקושר לעונת האביב, לאקלים הרוח ולתנועת העץ (המתגלמת בין השאר באיברים כבד וכיס מרה).  הדרום– מקושר לעונת הקיץ, לאקלים החום (והאש) ולתנועת האש (המתגלמת בין השאר באיברים לב, מעטפת הלב, מעי דק, ובתפקוד ה'תלת מחמם').  המרכז– מקושר לסוף הקיץ, לאקלים הלחות ולתנועת האדמה (המתגלמת בין השאר באיברים קיבה וטחול).  המערב– מקושר לסתיו, לאקלים היובש ולתנועת המתכת (המתגלמת בין השאר באיברים ריאות ומעי גס).  הצפון– מקושר לחורף, לאקלים הקור ולתנועת המים (המתגלמת בין השאר באיברים כליות ושלפוחית השתן)2.

הלחות, כפי שצוין מקודם, מקושרת לאיכות האדמה ולתפקודם התקין של הטחול והקיבה. בתפקודה התקין בגוף, מאפשרת הלחות את התנועה, הסיכוך וההגנה הנחוצים לקיומנו. כאשר הלחות מצטברת לכדי עודף, עקב אורח חיים לא נכון (עודף מזונות לחים וקרים, חשיפה לאקלים לח, העדר תנועה וכן הלאה) או עקב חולשת תפקודו של הטחול (אשר אחראי להפיץ את הטעמים, להניע ולהתמיר) היא יכולה להפוך לפתולוגית. ללחות פתולוגית מגוון ביטויים, והיא יכולה להשפיע כמעט על כל מערכת בגוף. במערכת העיכול היא יכולה להתבטא בצורת שלשולים, או חוסר תאבון, במערכת הנשימה היא יכולה להתבטא כקוצר נשימה, במערכת הגניטלית היא יכולה להתבטא כהפרשות וגניליות מרובות, וכן הלאה.

כאשר הלחות שוכנת בגוף לאורך זמן, או יושבת על קונסטיטוציה חלשה או על אורח חיים קיצוני (בבחירות תזונתיות, למשל), היא יכולה להתגבש לכדי ליחה (Tan). ניתן לומר כי ליחה היא מצב דחוס יותר וקיצוני יותר של לחות, אשר ישפיע גם על האסטרטגיה הטיפולית המתבקשת, בבחירות בין ייבוש, לחלוח, הנעה והתמרה . לעיתים קרובות, הליחה הפתולוגית אינה שוכנת בגוף לבדה, ומתלווים אליה אקלימים פתולוגים נוספים ההופכים אותה לליחת קור, ליחת חום וכן הלאה3.

'ליחה החוסמת את פתחי הלב'

בבואנו לדבר על 'ליחה החוסמת את פתחי הלב' (4'TanMi XinQiao' בסינית, או 'Phlegm Misting The Mind'/ 'Phlegm Misting The Orifices Of The Heart' באנגלית) עלינו לתת את הדעת כי אין אנו מדברים על ליחה חומרית כפי שהוצגה מקודם, אלא על 'ליחת אל-חומר'- ליחה אשר נוכחותה משוערת, עקב התנהגות המעידה על מיסוך בהכרה הבהירה.

מקור הביטוי

בעוד שהספרות הרפואית הסינית המודרנית מציגה שתי מערכות 'הובלה' נפרדות- הדם זורם בכלי הדם, והצ'י זורם במערכת המרידיאנים, הטקסטים העתיקים יותר מתארים מערכת אחת הנושאת צ'י ודם ונראה כי המקור למערכת המרידאנים, דווקא התייחס למערכת כלי הדם5 . ידוע כי רופאים סינים היו חשופים רבות לצפייה באיברים פנימיים, בעיקר בעקבות פציעות מלחמה, ולכן, אחת הסברות גורסת כי כאשר עוסקים ב 'ליחה החוסמת את פתחי הלב' הביטוי 'פתחי הלב' מתייחס לכלי הדם הבולטים ממנו החוצה (קרי האאורטה, עורק הריאה וכן הלאה). מעבר לחקירת מבנה הלב עצמו, פציעות צוואר רבות (לרבות עריפות ראש…) העידו על הקשר החזק של זרימת צ'י ודם מן הלב לתפקוד המח6 . בנוסף, כאיבר Zang, איבר מלא אשר אינו חלול, מן ההיגיון היה לתפוס את הלב כאיבר אשר ליחה עלולה להצטבר בו7.

נראה כי מקורה של התפיסה 'ליחה החוסמת את פתחי הלב' הוא בשושלת (966-1279 לספירה) Song,  עת החלו הרופאים להבחין בין 'ליחה מוצקה' ל'ליחת אל חומר'. הליחה המוצקה היתה זו אשר מצטברת בעיקר בקיבה ובריאות, בעוד שליחת האל-חומר נהגה להצטבר במרידיאנים (שוב, הכוונה היא לכלי דם/מרידאנים), ולהפריע למהלך הזרימה התקין בגוף בכלל, לרבות חסימת הזרימה לאיברים מסוימים (דוגמת הקשר לב-מח) בפרט8 . על אף האבחנה ביניהן, שתי הליחות הנ"ל נתפסו כבעלות אותו מקור, וכיכולות להשתלב זו בזו , להוליד זו את זו, ואף לערב או להחמיר אקלימים פתולוגיים נוספים9 .

אופי הליחה

על אף היותה 'אל-חומרית', מתאפיינת הליחה באיכויות 'חומריות' או 'מוצקות'. דבר זה גורם לה 'להיצמד' לפתולוגיות האקלימיות האֱתֱריות יותר, כגון האש או הרוח, ולהפוך כל מחלה ל'עקשנית' או עקבית יותר. בנוסף, העכירות המתלווה לאופיה של הליחה, גורמת לה לחסום את הזרימה החופשית של הצ'י, ובפרט לחסום את עלייתו של היאנג הטהור לראש10 .

סממני הסינדרום

הכתבים העתיקים ראו ב 'ליחה החוסמת את פתחי הלב' קודם כל כמצב המערב שינוי דרמטי ופתאומי (כגון התעלפות, פרכוסים או שגעון פתאומי)11 . הרפואה הסינית המסורתית, מבחינה בין שני סינדרומים עיקריים הנוגעים לכך:
ליחה החוסמת את פתחי הלב– במצב זה מתוארת התנהגות של בלבול מנטלי, חוסר הכרה, קומה, אדישות, כחכוח בגרון והקאות. הלשון תהיה נפוחה, בעלת חריץ מרכזי המגיע עד לקצה הלשון וחיפוי דק, דביק וחלקלק. הדופק יהיה גם הוא יהיה חלקלק12.
ליחה חמה המטרידה את הלב– במצב זה מתוארת התנהגות של חוסר נוחות מנטלי, פלפיטציות, טעם מר בפה, שינה מופרעת חלומות, נטייה להיבהל בקלות, דיבור לא קוהרנטי, בלבול מנטלי, התנהגות חפוזה או אלימה, בכי או צחוק בלתי נשלטים, אנחות, צעקות, מלמול, דכאון, קהות חושים, אפאזיה ואף קומה. הלשון תהיה בעלת חריץ מרכזי, עם אפשרות לנפיחות או אדמומיות בקצה , וחיפוי צהוב דביק. הדופק יהיה או מהיר, מלא וחלקלק, או מהיר, מציף וחלקלק, או מהיר מלא ומתוח.

סימפטומים נוספים המשויכים כיום לסינדרום, ואינם מופיעים בתסמינים המתוארים מעלה, הם סחרחורות, אבדן חושי פתאומי (כגון אבדן שמיעה, טשטוש ראיה, פגיעה בחוש הטעם, חוסר יכולת לדבר) נעילת לסתות ולשון נוקשה. אחת המחלות המעניינות לחשוב עליהן בהקשר הזה, בעיניי, היא תופעת מנייר– הכוללת לעיתים קרובות שילוב של סחרחורות, טנטון, פגיעה בשמיעה ובשיווי המשקל והקאות.

'ליחה החוסמת את פתחי הלב'- הגורמים לסינדרום

הכתבים הסינים מתארים מצב בו:
"אכילה זללנית, שתיית אלכוהול וכעס רגשי, מתאחדים וגורמים למזון להיאחז בקיבה. הדבר גורם לצ'י הקיבה 'למרוד' מעלה וחוסם את הפתחים הטהורים (= הכוונה לפתחי הלב. ש.ב.) – כך נגרם אובדן הכרה "14.
ציטוט זה מתאר ממש מצב בו ליחה חומרית מותמרת להיות 'ליחת אל חומר' ופוגעת בהכרה. דוגמא יפה לכך נוכל לראות בטרשת עורקים- פלאק שומני המצטבר בדפנות כלי הדם (ליחה חומרית) ועלול להוביל בסופו של דבר להתקף לב או לשבץ מוחי (ליחת אל חומר). גורמים נוספים המיוחסים ל 'ליחה החוסמת את פתחי הלב' מפורטים כקונסטיטוציה* (כאשר מדובר בילדים), וכצריכה גבוהה של תזונה שומנית/ קרה/ חיה, בשילוב בעיות רגשיות כחרדה עמוקה. הגורמים לסינדרום 'ליחה חמה המטרידה את הלב' מתייחסים לצריכה מוגזמת של מזון חריף ושומני, מצבי חום מדיד גבוה, ובעיות רגשיות חריפות לאורך זמן15 . הרופא Zhu DanXi משושלת Jin-Yuan מתאר גם מצבים בהם הליחה מגיעה עקב 'עזיבת הרוח (SHEN) את הגוף' או עקב מצבי חוסר דם (על כך נרחיב במאמר העוסק במעגל הבקרה).

(*קונסטיטוציה– התשתית הראשונית של המטופל, מבטאת את יכולתיו הפיסיות והמנטליות, את מעלותיו ואת אתגריו הגופניים והנפשיים. הקונסטיטוציה מתייחסת בעיקר לנתונים הראשוניים איתם הגיע המטופל (האדם…) לעולם, ה'קלפים' אשר חולקו לו (גנטיקה משפחתית, לדוגמא) . ניתן להתייחס אליה בבחינת 'הכל כתוב והרשות נתונה'… נטיות הגוף ניתנו מראש, וכעת ביכולתינו לאזן אותן).

כיצד מגיעה הליחה אל פתחי ההכרה?
כבעלת אופי כבד, ליחה נוטה לרוב לשקוע כלפי מטה. על מנת שהליחה המצטברת בגוף, תחסום את פתחי ההכרה, עליה לייצר תנועה כלפי מעלה. עפ"י רפואת הסינדרומים המסורתית, דבר זה מתאפשר באמצעות מספר מנגנונים16:
1. צ'י מורד העולה מן הקיבה וגורם לערפול ההכרה.
2. ליחת חום העולה מכיס המרה (לרוב בעקבות סטגנציה בצ'י הכבד או עליית יאנג הכבד) וגורמת לערפול ההכרה.
3. 'עודף' ביאנג הכליות (עקב חולשה ביִין הכליות) הגורם לאידוי הנוזלים וע"י כך לערפול ההכרה.
4. חוסר איזון של אש הלב, הגורם להקרשת הדם- הליחה והחום מעצימים זו את זה, מפריעים למשכנה של הרוח (SHEN) ומערפלים את ההכרה.

בסדרת מאמרים זו אתמקד יותר במנגנון הראשון, הקושר את ערפול ההכרה לחוסר איזון הנובע מבקרת האדמה על המים, (על כך ארחיב במאמר הבא) המתבטאת בין השאר בתפקוד מערכת העיכול (על כך נרחיב במאמרים העוסקים בצמחי המרפא ובמחלות עכשוויות).
עד כה סקרנו את התופעה 'ליחה החוסמת את פתחי הלב' בעיקר לפי האופן בו מתארים הכתבים את ההתנהגות שהיא גורמת לחולה. במאמר הבא נוכל להעמיק את הבנתנו, דרך התבוננות ביחסים בין חמש האיכויות, כפי שמתוארים בספרות הסינית.

על טרמינולוגיה ומושגים במאמר

לשם נוחות הקריאה השוטפת, בחרתי לכתוב את סדרת המאמרים במושגים עבריים, ולצמצם מושגים לועזיים. עם זאת יש לציין, כי קיים פער תכני עמוק בין הביטוי העברי לשם הסיני, וכך לדוגמא, כאשר אני כותבת 'טחול' איני מתייחסת רק לאיבר עצמו, אלא לאיכות כולה, כפי שמתבטאת בביטוי Pi ובמרידיאן Zu Tai Yin. נוסף לכך, רוב החומר אשר נקרא לצורך סדרת מאמרים זו כתוב באנגלית. לרוב תרגומים מסינית לאנגלית. התרגומים לעברית הם שלי, והשתדלתי שיהיו נאמנים למקור עד כמה שניתן.

שרון בנרף B.ed F.A. Dip.Ac.CH מטפלת ברפואה סינית עתיקה (דיקור, צמחי מרפא, תזונה).

 

לעיון נוסף

למאמרים נוספים בנושא מושגים ורעיונות ברפואה המסורתית
לחלק ב של המאמר- באמאמש'ךָ – על פחד, ערפול חושי, ומעגל הבקרה הסיני…
לחלק ג של המאמר- גן נעול, לא שביל אליו לא דרך… – צמחי מרפא לטיפול בליחה החוסמת את פתחי הלב
לחלק ד של המאמר- לפזר את הערפל… נקודות דיקור עיקריות לליחה החוסמת את פתחי הלב

הפניות ומראי מקום:

1Qi, Wu (translator). Chinese English Addition YELLOW EMPEROR'S CANON OF INTERNAL MEDICINE.Beijing: China Science & Technology Press. Print. 1997.
2Qi, Wu (translator). Chinese English Addition YELLOW EMPEROR'S CANON OF INTERNAL MEDICINE. Su Wen Chapter Five. P 35-38. Beijing: China Science & Technology Press. Print. 1997.
3דפנה, סלעית. קורס פורמולות קלאסיות. פורמולות מסלקות ליחה. עמ' 204-205. רחובות: הפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית. 2012. דפוס.
4Ph.d Dharmananda, Subhuti. What Is Phlegm Mist Affecting The Orifices Of The Heart? An Examination Of a TCM Perspective on Causes Of Stroke. 1 Dec 2014. ITMonline. Web.
5שם, שם.
6שם, שם.
7שם, שם.
8שם, שם.
9שם, שם.
10שם, שם.
11שם, שם.
12Maciocia, Giovanni. Foundations of Chinese Medicine: A Comprehensive Text for Acupuncturists and Herbalists 2nd edition: Identification Of Patterns According To The Internal Organs. Elsevier: 2005.print.
13שם, שם.
14Ph.d Dharmananda, Subhuti. What Is Phlegm Mist Affecting The Orifices Of The Heart? An Examination Of a TCM Perspective on Causes Of Stroke. (Quote From 'Advanced Textbook Of Traditional Chinese Medicine And Pharnacology'). 1 Dec 2014. ITMonline. Web.
15Maciocia, Giovanni. Foundations of Chinese Medicine: A Comprehensive Text for Acupuncturists and Herbalists 2nd edition: Identification Of Patterns According To The Internal Organs. Elsevier: 2005.print.
16Ph.d Dharmananda, Subhuti. What Is Phlegm Mist Affecting The Orifices Of The Heart? An Examination Of a TCM Perspective on Causes Of Stroke. 1 Dec 2014. ITMonline. Web.

רשימה בבליוגרפית
דאור, דן. שבעת הממריצים. האיש היפה- תרגום 5 שירי פ'ו. הוצאת קשב לשירה. 2010. דפוס.
דפנה, סלעית. קורס פורמולות קלאסיות. רחובות: הפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית. 2012. דפוס.הוברמן, אורן. איך החיידקים שולטים בנו. מוסף כלכליסט. 2 בפברואר 2012. רשת.
סמינר הכשרה למצבי פוסט טראומה- ארגון 'מדקרים ללא גבולות'- אפריל 2014.
צוות מורי המסלול לרפואה סינית. נקודות ומסלולי דיקור. רחובות: הדפסת הפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית בירושלים. 2012. דפוס.
שיעורי CCTM, תכנים מאת פטר ואן קרבל, בהעברת מרצים שונים, הפקולטה לחקלאות- רחובות.

MD.Dr, Campbell-McBride, Natasha. Gut And Psychology Syndrome. P 34-39 .Pennsylvania: Maple-Vail Book Manufacturing. 2010. Print.
Deadman, Al Khafaji & Baker. Manual Of Acupuncture. England: Journal Of Chinese Medicine Publications. 2007. Print.
Deadman P. & Al Khafaji M. A Treatment Of Psycho-Emotional Disturbance By Acupuncture With Prarticular Reference To Du Mai. Journal Of Chinese Medicine No.4. 7 January 1995. Web.
Ph.d Dharmananda, Subhuti. What Is Phlegm Mist Affecting The Orifices Of The Heart? An Examination Of a TCM Perspective on Causes Of Stroke. 1 Dec 2014. ITMonline. Web.
Ellis, Wiseman & Boss. Grasping The Wind. Brookline: Paradigm Publications. 1989. Print.
Maciocia, Giovanni. Foundations of Chinese Medicine: A Comprehensive Text for Acupuncturists and Herbalists 2nd edition: Identification Of Patterns According To The Internal Organs. Elsevier: 2005.print.
Lu, Henry. A Complete Translation Of THE YELLOW EMPEROR'S CLASSIC OF INTERNAL MEDICINE AND THE DIFFICULT CLASSIC. Vancuver: Academy Of Oriental Heritage. 1985. Print.
Qi, Wu (translator). Chinese English Addition YELLOW EMPEROR'S CANON OF INTERNAL MEDICINE.Beijing: China Science & Technology Press. Print. 1997.
Rochat De La Vallee, Elisabeth withFater Claude Larre. Kidney. Sandra Hill: Monkey Press. 2001. Print.
Rochat De La Vallee, Elisabeth withFater Claude Larre. Spleen And Stomach. Sandra Hill: Monkey Press. 2004. Print.
Dr. Xu, Benny. The Ghost Points. Alberta Collage Of Acupuncture & Traditional Chinese Medicine. 13 Jan 2013. View at 20 July 2014. Web.

לעיון נוסף
ברנוביץ', עופר. ליחה- הסוואה והתגוננות. חוברת הכנס 'סוכרת ומחלות מטבוליות' –מרץ 2013. אתר האגודה לריפוי סיני מסורתי. רשת.
גינגולד, חנה. ספר הרפואה הפנימית של הקיסר הצהוב (תרגום). הוד השרון: הוצאת 'אסטרולוג. 2008.
מנוע חיפוש צמחים. אתר 'עלעלים'. יולי 2014. רשת.
מנוע חיפוש צמחים. אתר בי"ס 'תמורות'. יולי 2014. רשת.
מנוע חיפוש צמחים. אתר 'ראן צמחים'. יולי 2014. רשת.
קבוצת דיון מקרים ברפואה סינית. פייסבוק. רשת.
תודה לאייל שפרינגר, מיכאל ליטבק, מרים רייך, עופר ברנוביץ' ועפרה ברעלי על ההפניה למקורות.
תודה לניצן אורן על הסיוע עם התרגומים!
תודה ל-א' ול-ש' ,לביאות של ממש, שהסכימו לשתף אותי בתהליך שהן עוברות בגידול הגורים שלהן…
ותודה לגורה שלי, שהתחילה את כל הסיפור הזה…

מומלצי החודש