חביתת ירק – המאכל הגאוני והצנוע

אייל שפרינגר

מתכון חביתת ירק

כולנו מכירים אותה ומתייחסים אליה כמובנת מאליה, אבל מדובר למעשה במתכון גאוני!

חביתת ירק משמשת אצלי בקליניקה כאחד מ"שלושת סוסי העבודה במטבח" יחד עם הנישימה ומתכוני מרק, וזאת משום שמדובר במתכון קל להכנה המתאים לכל מי שממהר, מתכון המאפשר גם לבשלנים חסרי ניסיון להכין לעצמם מנה מספקת המכילה גם חלבון וגם ירקות.

הגיע הזמן למלא את הבוקר

מטופלים רבים מגיעים לקליניקה אחרי שנים במהלכן התרגלו שלא לאכול ארוחת בוקר. למרות האופנה של צום לסירוגין, אני מזהה כי מטופלים רבים אינם משגשגים עם ויתור על ארוחה. חביתת ירק מהווה פעמים רבות את המזון הראשון אותו מטופלים מוכנים להחזיר כדי לבסס לעצמם ארוחת בוקר, או כדי להפוך את ארוחת הערב למשמעותית יותר.

נקודת התחלה מצויינת לבשלן המתחיל

פורמט ההכנה של חביתה מאפשר לצקת לבלילה תוכן רפואי-טיפולי עם מגוון רחב של חומרי גלם בדמות ירקות ותבלינים שונים המותאמים ספציפית למצבם של המטופלים. בהקשר הקולינרי קשה להיכשל עם הכנת חביתת ירק. ניתן להתחיל עם ירקות עליים פשוטים ולאט לאט להתנסות בחומרי גלם מורכבים יותר ויותר (למשל צמחי ליקוט או תבלינים אקזוטיים). כך ניתן לרכוש ניסיון ראשוני במטבח שיוכל להתבטא בהמשך במיומנויות בישול משופרות ובהכנת מגוון רחב של מאכלים.

מרכיבים למנה אישית:

  •  2 ביצים
  • 1 כוס ירק קצוץ (ראו אפשרויות להלן)
  • 1  כף שמן זית
  • מלח ופלפל שחור לפי הטעם

אפשרויות לירקות ועשבי תיבול:

  • ירקות בסיס: בצל, כרישה, שום
  • ירקות קלאסיים: תרד, מנגולד קצוץ, פטרוזיליה, כוסברה, שמיר בצל ירוק
  • צמחי מאכל פראיים יותר: מורינגה, חוביזה (חלמית), רגלת הגינה, כוכבית, סרפד לאחר חליטה, חרדל הבר, פרסיון
  • תוספות: פלפל אדום חריף, כמון, כורכום, עלי קארי, עגבניות שרי, גמבה קצוצה

ההכנה:

  1. שטפו וקצצו את הירקות
  2. בקערה, ערבבו את הביצים עם מלח ופלפל
  3. הוסיפו את הירקות הקצוצים ואת התוספות לביצים וערבבו היטב
  4. חממו מחבת עם שמן זית על אש בינונית
  5. צקו את התערובת למחבת ופזרו אותה באופן שווה
  6. בשלו כ-3-4 דקות רצוי עם מכסה עד שהחביתה מוכנה
  7. העבירו לצלחת והגישו חם, או קחו איתכם בכלי מתכת או זכוכית ישר כשאתם יוצאים מהבית

טיפים מתקדמים:

  • למרקם אוורירי יותר, ערבבו את התערובת היטב.
  • במידה ואתם רוצים לשבוע יותר מהארוחה ניתן להוסיף בשולי המחבת מזונות פחמימתיים שהוכנו מראש: ירקות שורש שנאפו בתנור ביום האתמול או דגנים מבושלים כגון אורז, קינואה, דוחן וכד' (ניתן גם לשלב שאריות מארוחת הערב של אתמול). יש להיזהר או להפחית במזונות פחמימתיים על הבוקר במידה ואתם נוטים לישנוניות לאחר ארוחה כבדה.
  • ניתן להוסיף עשבי תיבול טריים ועוד קצת פלפל אדום טרי מיד לאחר ההגשה לתוספת טעם וצבע.
חביתת ירק במתכונת עין

חביתת ירק במתכונת עין מתקופות אחרות- עם שעועית ועוד דברים טובים

חביתת ירק במבט רפואי ומסורתי

חביתת ירק איננה רק קלה להכנה. היא נבחרה על ידי כ"סוס עבודה" משום שהיא עושה את העבודה בהקשר הטיפולי במקרים רבים:

להתחיל לסגור את פער החלבון

למרות שאנו מתקיימים לכאורה בחברה של שפע, מטופלות ומטופלים רבים אינם צורכים מספיק חלבון ביום. רוב הנחיות התזונה המקובלות מציעות צריכה של כ0.8 – 1 גר' חלבון ביחס לכל קילוגרם משקל גוף לאדם בוגר שאיננו פעיל גופנית. רבים מאיתנו לא מגיעים לצריכת רמות החלבון הללו.

מטופלים המוותרים על ארוחה ביום, כאלה השוכחים לאכול או האוכלים מנות קטנות, או כאלה המכילים רכיבים דלי חלבון צוברים במהירות "חוב חלבון". חוסר תזונתי בחלבון עלול להתבטא במצבי חסר רבים כגון עייפות, חולשה חיסונית, הפרעות עיכול, תפקוד מוחי לקוי, הפרעות שינה, אוסתיאופורוזיס ומחלות רבות ונוספות.

ביצה מכילה בדרך כלל כ5-7 גר' חלבון קל לספיגה וזמין לשימוש, כך שהוספת ביצים לתפריט עשוייה לתרום לסגירת פער החלבון, ולמנוע התדרדרות ושבריריות.

לסגור גם את פער הירקות

פספוס ארוחות או ארוחות שאינן בנויות היטב, מביא בסופו של דבר לצריכת נמוכה של ירקות בתפריט היומי. צריכת ירקות קשורה בהפחתת בתחלואה במחלות כרוניות שונות, כאשר ירקות עליים מהווים מקור תזונתי צפוף ואיכותי במיוחד לנוגדי חימצון ויטמינים ומינרלים רבים. לפיכך הוספת כמות מכובדת של ירק באמצעות חביתת ירק מאפשרת לייצר עוד ארוחה ביום המכילה ירק.

איזון בין יין ויאנג

מנקודת מבט מאקרוביוטית הביצה המרוכזת המכילה פוטנציאל לייצור בעל חיים שלם מייצגת איכות יאנג מתכנסת. העלים שבחביתת הירק מייצגים איכות יין מתרחבת. השילוב של ביצה ועלים המבושלים כחביתת ירק יוצר איזון של יין ויאנג ומאפשר למי שמבשל לבחור להדגיש יותר את היאנג מתכנס (פחות ירק יותר ביצים) או יותר את היין מתפזר (יותר ירק ופחות ביצים), ובכך להשפיע על התנועתיות של הצ'י בגוף.

איזון בין חום ולחות לקור ויובש

הביצה היא חמה ולחה, טעמה "מתוק" ומעט "מלוח". עלים ירוקים הינם לרוב בעלי איכות קרירה, ומייבשת, ולרוב הם מתאפיינים בטעם המר. השילוב בין העלים לביצה מאפשר לנו ליצור איזון בתוך המנה בין חום ולחות לקרירות ויובש ובין הטעמים הבונים לטעמים המנקים.

איזון בין תנועה לבין הזנה

כל מהותה של הביצה היאנגית היא חום, לחות עצירה ואיכסון. העלים העשירים בסיבים המתאפיינים  בטעמים של מר ולפעמים חריף מאפשרים איזון של הביצה גם בהיבט התנועתי ומבטיחים שהשפע של הביצה יפגוש תנועתיות אשר תאפשר לגוף לעשות שימוש באותו השפע. מרירות העלים ותוספת הסיבים מאפשרת ניקוז יעיל של נוזל המרה המסייע לעיכול חלמון הביצה השומני.

לתמוך בדם גם כשאין מזונות לחיזוק דם

מטופלים רבים נמנעים מחלבון שמקורו בדגים, בשר עופות ובשר בקר. השילוב של ביצה ועלים ירוקים הינו הקרוב ביותר הן מבחינה מהותנית-אנרגטית והן מבחינת ההרכב לסיפוק צרכי הגוף כאשר רוצים לתמוך בדם ללא בשר שריר.

בהקשר החומרי הביצה והעלים מספקים יחדיו את רוב הרכיבים הנחוצים להזנת הדם: חלבון מלא, ויטמיני B, ברזל ומינרלים נוספים.

בהקשר האנרגטי, הדם במידה רבה הוא לב ליבה של איכות העץ הקשורה לכבד. הביצה קשורה לאיכות המים העמוקה ואילו העלים קשורים לאספקט העדין, התנועתי המינרלי-ויטמיני-מימי של הדם והכבד. שילוב של שתי האיכיות- המימית-ביצתית הממוקמת לפני העץ, ובמקביל האיכות העדינה -עלעלית- מינרלית-נוזלית של העלים המייצגת היבט מאוד צר וספציפי של איכות העץ יוצרים יחדיו מעין "גשר איכותני" מעל איכות הדם ומצליחים "איכשהו" לבטא את האיכות הדמית של אלמנט העץ הנחוצה לכבד.

ולקינוח – לתת "בוסט" למוח על הבוקר

השילוב של ביצה ועלים הוא שילוב מצויין לתמיכה בתפקוד המוח. הביצה עשירה בכולין, מרכיב חיוני לתפקוד המוח לתמיכה בזיכרון ויכולת הלמידה ולתפקוד הכבד, בעוד העלים עשירים במגנזיום וחומצה פולית התומכים בבריאות המוח.

ביצה איכותית עשוייה להכיל גם חומצות שומן אומגה-3 התורמות לבריאות קוגניטיבית, בעוד אומגה 3 קצרת שרשרת מופיעה גם בירקות עליים רבים. חלמון הביצה וגם רבים מהעלים  מכילים את נוגדי החימצון לוטאין וזאקסנתין, נוגדי חמצון החשובים לבריאות המוח ורשתית העין. השילוב של חביתת ירק בבוקרו של יום עשוי לתת בוסט משמעותי התומך בבריאות המוח ונותן לנו צידה ראויה המלווה אותנו אל תוך יום גדוש בפעילות ועבודה.

לסיכום, חביתת הירק היא לא רק ארוחה טעימה ומהירה, אלא גם אפשרות תזונתית עשירה המתאימה למגוון רחב של צרכים תזונתיים ובריאותיים. היא מדגימה כיצד ארוחה פשוטה יכולה להיות בעלת השפעה משמעותית על בריאותנו היומיומית. בשל הגמישות במשחק בין ירקות ביצים וחומרי תיבול ניתן להתאים את הביצה למטופלים בעלי מבנים ומצבים בריאותיים שונים ומגוונים.

*תמונת חביתת הירק המצורפת למתכון צולמה במסגרת הדגמות הבישול של ערוץ "הזרם". חדי העין יבחינו שלא התאפקתי ואכלתי קצת מהחביתה.

המחבר:

אייל שפרינגר, מייסד האתר, מטפל, מרצה וחוקר גישות טיפול מסורתיות. בעל תואר שני במחקר של רפואות מזרח אסיה. יוצר ומלמד את קורס התזונה למטפלים על פי שיטת TEF, ואת קורס "שירת הדם"-קורס ללימוד ניתוח בדיקות דם בגישה משולבת. ממחברי הספר בישולחיים – תזונה למטופלי סרטן.

מוזמנים להצטרף אלי בעמוד האינסטגרם ובקבוצת תזונה ורפואה מסורתית בפייסבוק או להאזין לי בפודקאסט "רפואה מהותנית" בערוצי ה Spotify וה YouTube

במידה והמתכון עניין אתכם ואתם רוצים להמשיך ללמוד איתי, אני מזמין אתכם להצטרף אלי כבר עכשיו ל"זרם" וליהנות משפע של ידע עמוק ומשנה חיים.

מומלצי החודש