סלט חצילים בנוסח סצ'ואן

אייל שפרינגר

סלט חצילים סצ'ואני

הקיץ הוא העונה של החצילים.

החציל הוא ירק שנוי במחלוקת הן על פי הרפואות המסורתיות והן על פי גישות תזונתיות מודרניות.

למרות ההתנגדות והחשש מירק זה, רבים אינם מוותרים עליו בשל טעמו ומרקמו המיוחד, ואולי גם בגלל תחושת ההרפתקה הכרוכה באכילת ירק שעשוי להיות מסוכן מעט עבורנו.

חציל הוא ירק מסוג Yin, כלומר- ירק של קיץ, בעצם פרי נפוח, בעל קליפה סגלגלה המדגישה את איכותו היינית. לכן אין זה פלא שהוא אוהב טיפול מאוד Yang- עיבוד בטמפרטורות גבוהות ובמקרה של סלט חצילים בנוסח סצ'ואן – תיבול ברכיבים בעלי איכות מחממת ומרוכזת מאוד המאזנים את איכותו היינית המפוזרת.

במתכון שלפנינו רצוי להשתמש בחצילים בעלי קליפה מבריקה ועם כמה שפחות זרעים, אך המתכון יצליח גם עם חצילים פחות מושלמים. ניתן להכין את המתכון שכאן ללא קילוף הקליפה המעניקה למנה ניגוד צבעים מעניין. בעלי עיכול רגיש יכולים לוותר על הקליפה.

מרכיבים לסלט חצילים בנוסח סצ'ואן:

2 חצילים בינוניים, או אחד גדול

1 כף חומץ לבן, להשריה (אופציונלי)

לרוטב:

פלפלים חריפים טריים 1 אדום ו-1 ירוק, חתוכים לעיגולים קטנים

1 כפית ג'ינג'ר קצוץ

3 שיני שום, מעוכות

כפית שמן שומשום קלוי

1 כפית אבקת צ'ילי או כף שמן פלפל סצ'ואני (אופציונלי וטעים)

1 כפית בצל ירוק קצוץ (החלק הלבן)

2 כפות שמן זית (בגישה ישראלית) או שמן סומסום בכבישה קרה

2 כפות רוטב סויה

2 כפיות חומץ שחור סיני ואם אין לכם – חומץ תפוחים

1/4 כפית מלח או לפי הטעם

 

השריית החצילים

ניתן לקלף את החצילים או לחתוך אותם עם הקליפה. חתכו את החצילים לחצאים ואז לפלחים קטנים בגודל אגודל. השרו בסיר גדול של מים עם כף אחת של חומץ לבן (לא חובה, לעיתים כשממהר, אני מוותר על ההשרייה)

הכנת הרוטב

הוסיפו שום, ג'ינג'ר, החלק הלבן של בצל ירוק, אבקת פלפל, שומשום קלוי ועיגולי פלפל טרי לקערה ואז התיזו מעל כשתי כפות שמן חם. ערבבו עם רוטב סויה בהיר, סוכר, חומץ שחור, שמן שומשום וכף אחת של מים נקיים. הניחו בצד כדי לתת למרכיבים להתאחד.

אידוי החצילים

העבירו את החצילים החתוכים לכלי אידוי אשר בתחתיתו מים רותחים, נסו לשמור על מרווחים בין החצילים.

במידה ואתם משתמשים בפלחי חצילים שלא קולפו, הפנו את הקליפה לכיוון תחתית הסיר- כך הקליפה תשמור על צבעה.

אדו למשך 10-20 דקות עד שהחצילים יהיו רכים לגמרי.

הגשה:

סדרו את החצילים בצלחת הגשה ואז צקו את הרוטב מעל.

במידה ואתם מארחים-המחמאות בדרך כלל לא יאחרו להגיע!

המתכון מנקודת מבט מסורתית

סלט חצילים בנוסח סצ'ואן איננו מתכון רפואי. במסורות הרפואה השונות ממערב ומזרח החציל קשור בהופעתן של שלל מחלות שונות ומשונות, ובעיקר מחלות פרקים, מחלות אוטואימוניות, ומחלות עיכול ובמיוחד של הקיבה והוושט. עם זאת לחציל מיוחסות גם איכויות מרפא, וברפואה הסינית הוא נחשב למניע דם וכמרכך יציאות. בסין המודרנית מתייחסים לחציל גם כירק העשוי לסייע בהפחתת רמות הכולסטרול ולשמירה על דפנות כלי הדם (כנראה בשל הפיגמנטים והפלבנואידים בקליפת החציל).

השימוש בתבלינים במתכון זה מסייע להמרצת מערכת העיכול ולאיזון איכותו המקררת של החציל (חשוב לציין כי לא בכל המסורות הרפואיות איכות החציל נחשבת למקררת כנראה בשל נטייתו לגרום לפצעים בפה).

רצוי להגביל את צריכת החצילים לתקופת הקיץ, למעט בשימוש בהם בקרב מטופלים הסובלים כרגע ממחלה כלשהי, ובמיוחד מטופלים המתמודדים עם מחלות הפוגעות ברירית מערכת העיכול, מחלות אוטואימוניות ומחלות פרקים. למידע נוסף אודות האיכות הרפואית המיוחסת לחציל על פי הרפואה הסינית לחצו כאן.

המחבר:

אייל שפרינגר, מייסד האתר, מטפל, מרצה וחוקר גישות טיפול מסורתיות. בעל תואר שני במחקר של רפואות מזרח אסיה. יוצר ומלמד את קורס התזונה למטפלים על פי שיטת TEF, ואת קורס "שירת הדם"-קורס ללימוד ניתוח בדיקות דם בגישה משולבת. ממחברי הספר בישולחיים – תזונה למטופלי סרטן.

מוזמנים להצטרף אלי בעמוד האינסטגרם ובקבוצת תזונה ורפואה מסורתית בפייסבוק או להאזין לי בפודקאסט "רפואה מהותנית" בערוצי ה Spotify וה YouTube

במידה והמתכון עניין אתכם ואתם רוצים להמשיך ללמוד איתי, אני מזמין אתכם להצטרף אלי כבר עכשיו ל"זרם" וליהנות משפע של ידע עמוק ומשנה חיים.

מומלצי החודש