תנועת המים בנפש האדם- חלק א
מאת שרון בנרף
הפילוסופיה הסינית מתבוננת בטבע ובנפש דרך פריזמה של חמש פאזות- חמש תנועות להן חמישה כיוונים: פאזת העץ המייצגת את ההתחלה והפריצה החוצה, פאזת האש המייצגת את השיא, המימוש וההתפשטות, פאזת האדמה המייצגת את המרכז ואת התנועה הצנטרפטלית, פאזת המתכת המייצגת את ההתכנסות כלפי פנים, ופאזת המים המייצגת את התנועה במעמקים ואת המוות, שהוא גם תחילת החיים בנסתר.
בחלקו הראשון של המאמר אבקש להתבונן במים כפי שהם מופיעים בטבע, ולזהות מופיעים אלו גם בהתנהגות ובנפש האדם. בחלקו השני של המאמר אמשיך בסקירת פאזת המים בנפש האדם, ואחברה לאיבר הכליות ,המייצג הפיסי של אלמנט זה באדם.
התנהגות המים: מופעם הכפול של המים בטבע
התבוננות בתנועתם של המים בטבע נדרשת על מנת לזהות תנועה זו באדם. התבוננות במים שקולה, למעשה, להתבוננות בטבע בכללותו- הכוכב כולו ובכלל זה גוף האדם, עשויים בעיקר מים. זהו החומר שלו מספר המופעים והתנועות המרובים ביותר בטבע. אנסה כעת לסקור את המופעים השונים והמגוונים של המים תוך התעכבות על טבעם הכפול ועל תופעות מנוגדות.
המים, מעצם טבעם, חמקמקים ובלתי ניתנים לתפיסה. וכמו טנטלוס, אשר נענש ע"י האלים ובכל פעם שהתכופף לשתות ממי הבריכה, ירד מפלס המים המים לפני שיכל ללגום מהם, כך ככל שננסה להגדיר, ללכוד ולפרט יותר על המים, נגלה יותר כמה נסתרים הם מפנינו ומתרחקים מהגדרה. לכן לא את המים אנסה ללכוד, אלא את החוויה של תנועתם אנסה להעביר.
המים הכרחיים לקיום התהליכים בטבע, לפרח ולפרי, לאדם ולחיה. חיינו תלויים בהם, ועם זאת, גבולותיהם אינם ברורים: הם חסרי הגדרה, חמקמקים ובלתי ניתנים לאחיזה. הם השקט, המסתורין, התבונה, הרִיק, הקדושה, החיים, המוות, המרפא, הטוהר, העומק. כשננסה לעמוד על טבעם נבחין בכפילות השזורה בכל מופעיהם השונים. המים יכולים:
לזרום כנהר או לעמוד כבְּיצה
להתגלות כגשם או להתחבא כתהום
לרעוש כמבול או לשקוט כדמעה
להיות צלולים כשמיים או עכורים כערפל
ליצור חיים כרחם או להשמידם כצונאמי
מהותם הייחודית של המים היא יכולתם בכל רוגע לפשוט צורה וללבוש צורה חדשה, בטבעיות וללא מאמץ, ולהמשיך להיות אותה מהות, בכל מופע משתנה. מופע זה מתבטא גם בנפש האדם.
התנהגות המים באדם
אפרט כעת עשר התגלמויות אפשריות של המים בנפש האדם, ואדגים אותן דרך שירים, אך בעיקר דרך דמותה של נעמה, גיבורת הספר "דארווין באיילון דרום", לסמדר רייספלד (הוצאת כתר).
1. סבלנות והתמדה– כשם שבכוחם של המים לשחוק סלעים ולעצב צוקים, ובכוח זה טמונה עצמתם, כך גם המים בנפש מתבטאים במעלה זו, היכולה לאפשר יכולות למידה ומחקר, ירידה לסוד עומקם של הדברים, ובכלל- גבורה על מכשולים, אימתניים ככל שיהיו, חיצוניים או פנימיים.
2. הכוח המרפא והזרימה– כפי שבכוחם של המים להשקות את הטבע, להרוות צמא, להעניק חיים, כך גם כוחם של המים בנפש להזין את הסובבים, להעניק מזור, להפיח חיים. להפוך מדבר לנווה מדבר.
3. התמסרות– כשם שהמים מקבלים את צורת הכלי אותו הם ממלאים, כך גם ביטוייַם בנפש ניחן ביכולת להתאים עצמנו לאדם ממול. יכולת זו מאפשרת, לדוגמא, להקשיב ולטפל, לחדור לנפש האחר, לייצר לו מרחב בו יוכל 'לטבול' ולצאת רענן.
"…אהובתי היא כמו ארץ מדבר, לא מתמסרת קל אם בכלל…
כבר מזמן היתה עוזבת, אלמלא היתה חושבת, שתמצא בי מים מתוקים…" (מאיר אריאל)
4. יכולות ההתבוננות והזיכרון– נאמר על המים כי הם זוכרים הכול. הם החומר ממנו אנו עשויים, הנושא את המטען הגנטי שלנו. הם החומר ממנו מורכב רוב היקום, ובכלל זה הטבעות בגזע העץ או השכבות הגיאולוגיות בסלע. הם הנושאים את חלקיקי הדם ואת הזכרון החיסוני. הם מגיבים לתדרים אנרגטיים, לקול, לכוונה. במעמקיהם נמצא עדויות, חלקן חיות וחלקן מאובנות, ליצורים קדומים יותר. גם בנפש ניחנו המים ביכולת זכרון.
5. גבולות וצורה– ההגדרה המדויקת ביותר בעיני למים כחומר, על ריבוי מופעיהם השונים, היא שהם מהות ולא צורה: גבולותיהם אינם ברורים, הם נשפכים, נמזגים, מתמסרים, זורמים, נעים, איטיים, מהירים, קופאים, עומדים, מחלחלים ועוד ועוד… מים באדם יתבטאו לרוב, יותר בתנועה ורכות מאשר בצורה. לעיתים במבנה גוף רך, ואולי אף מלא, אך בעיקר יתבטאו בקווי מתאר העגולים, בתנועות העדינות ובקול שקט ולעיתים מונוטוני.
כשם שהמים ניחנים ביכולת לשמור על מהותם, גם כאשר צורתם משתנה… כך, אתם מוזמנים להמשיך את הקריאה באותה רציפות בה מרכיבות הטיפות את האוקינוסים, בחלק ב' של המאמר.
להמשך קריאה:
שרון בנרף מוזס: מטפלת ברפואה סינית ובתזונה סינית-מאקרוביוטית. בעברה עורכת מרכזית של האתר.
בבליוגרפיה
פוליטי, איל. רוח פנימית. תורת חמשת היסודות ברפואה הסינית. הוצאת המחבר. תל אביב, 1999.
רייספלד, סמדר. דארווין באיילון דרום. הוצאת כתר. ירושלים, 2007.
בן אלי, רן. נתיב למודעות במרחב. אלמנט המים. 2010. רשת.
אריאל, מאיר. "מים מתוקים".
אלמליח, רן. "על מה את חולמת" .
Harrmann, Christa Maria. The movement of life in the five elements. Centruer, Madrid. 1996.
Worsley, Professor J.r. Classical five elements acupuncture. Volume 3. J.r&J.b Worsley, U.s.a. 1998.
Everything but the girl. "Missing".