"חכמת אדם תאיר פניו" – על אבחנת פנים ברפואות האסייתיות ובמקורות היהודיים
מאת עדו ברק
חשיבות האבחנה
בכל רפואה מסורתית מתועדת, קיים גוף ידע העוסק באבחנות. למסורות שונות דרכי אבחון שונות, ודגשים שונים באשר לפיענוח המידע האבחנתי, בהתאם לאופי שיטת הטיפול.
המפתח להצלחת הטיפול הוא אבחנה מבדלת ומדויקת, בעזרתה ניתן לראות מעבר לשמות המחלות והסימפטומים השונים, ולהתייחס באופן אישי לצרכי המטופל. מסיבה זו מטפלים אשר הוכשרו באחת משיטות הטיפול המסורתיות, נרתעים לרוב מלתת המלצות גורפות על מזון או על 'תרופת פלא' מרפאת כל.
גם במקורות היהודיים קיים מעט מידע העוסק בקריאת פנים וגוף. מיעוטו בהקשר רפואי, ורובו עוסק באופי ומידות האדם. למרות זאת, מידע זה יכול להעשיר ולהעמיק את ההיכרות והשימוש בכלי האבחנה של הרפואה המסורתית.
אבחנת פנים
אחת הדרכים העיקריות המשמשת ככלי אבחנתי בגישה המקרוביוטית היא אבחנה חזותית: התבוננות בגוף המטופל ובמיוחד בפניו, לצורך הפקת מידע בעל משמעות רפואית. סקירת תווי הפנים, צורה ומבנה של איברים שונים וכן צבע ומרקם העור, מלמדת אודות המבנה המולד של המטופל. המבנה המולד עוצב על ידי האקלים, תזונת האם במהלך ההריון, גורמים אשר הילד נחשף אליהם בשנות הילדות המוקדמות (משפחה, הזנה, אקלים, נוף וכן הלאה), וכן על ידי דרכי התנהגות שרכש בתקופות שונות בחייו.
אבחנת הפנים מתבססת על עקרון ההשתקפות: כל חלק מהשלם, מכיל בתוכו את כל השלם. איברי הפנים משקפים את שאר הגוף או חלקים ממנו. עקרון זה עומד בבסיסן של שיטות אבחון חזותיות רבות, וישנן מפות רבות ושונות המייצגות את איברי הגוף המשתקפים באיברים שונים כגון כף היד, כף הרגל, הבטן, האוזן וכו'.
רעיון נוסף בבסיס אבחנת הפנים הוא היות הגוף יחידה אחת שלמה, המקיימת קשר הדוק בין פנים וחוץ הגוף. על פי רעיון זה, איברים פנימיים ומערכות גוף שונות, מקיימים קשרי גומלין המשפיעים זה על זה ומתבטאים גם במראה החיצוני.
עפ"י הרפואה הסינית, איברי החישה הינם הפתח החיצוני של חמשת איברי ה Yin הפנימיים ומצביעים על תפקודם. העיניים הן פתח הכבד, האוזניים הן פתח הכליות, האף הוא פתח הריאות, השפתיים הן פתח הטחול והלשון היא פתח הלב. התבוננות בהם מלמדת על מצבו הרפואי של האדם. נוסף על כך, מרידיאנים שונים מתחילים ומסתיימים בפַּנים, וכך מחברים בדרך נוספת בין הפנים לשאר חלקי הגוף הפנימיים והחיצוניים.
פני המנורה
בספר 'תיקוני הזהר' מוצגת הקבלה בין מנורת המשכן למבנה הראש ושבעת פתחיו. מובאה זו בהקשרה המקורי, מדברת על כלי המשכן והקבלתם לאיברים בגוף האדם, כעל "מגורים" גשמיים לאלוקות. יחד עם זאת, ניתן ללומדה בהקשר של אבחנת הפנים, איברי החישה ומראה העור.
על המנורה נאמר: "המנורה זו הראש, ושבעה נרותיה עליה, אלו שתי אוזנים, ושתי עינים, ושני נקבי החוטם והפה".
בכדי שהמנורה תאיר, והנרות ידלקו, יש צורך בשמן. מבחינה הלכתית כל שמן ניתן לשימוש, אך ראוי להדר ולהשתמש בשמן זית מהאיכות הטובה ביותר המתאים גם למאכל, מפני ששמן כזה נמשך בקלות דרך פתילי הנר, והלהבה המופקת ממנו בהירה וזכה יותר.
חשיבות השימון
מהקבלה זו ניתן להקיש וללמוד גם על תפקודם הבריא של הראש, המח והחושים, ועל כך שיש לצרוך במידה שמנים באיכות הטובה ביותר, בכבישה קרה, לשימוש פנימי וחיצוני. השומן האיכותי חודר לרקמות הגוף השונות בקלות ללא יצירת משקעי פסולת, מזין ומסכך את המח, את העצבים ואת איברי החישה, ומספק להם את האיכות המלחלחת המאזנת את הפעילות החושית הרבה (האיכות המלחלחת ניקראת במקרוביוטיקה YIN). הזנה עשירה ואיכותית זו מעובדת ומזוככת במערכת העיכול, מופצת ע"י מערכת המרידיאנים (הפתילים), ומאפשרת את ההיבט הפעיל של מגוון תפקודי ההכרה המנטליים (להבת הנר, מוגדרת במקרוביוטיקה כYANG).
שימון טוב
הזנה טובה הכוללת שמנים ומזונות שומניים מאיכות טובה, מאפשרת ספיגה של מינרלים וויטמינים מסיסי שומן, ומתבטאת בחלקי הפנים: מבנה הגולגולת ועצמות הפנים יהיה מפותח היטב ויאפשר את תפקודם התקין של איברי הפנים. השיער יהיה שופע, מבריק ועבה. העור יהיה גמיש, מתוח, זוהר וקורן. העיניים תהיינה צלולות, מלוחלחות היטב והראיה תהיה תקינה. האוזניים תשמענה היטב, מעברי האף יתפקדו כראוי והאויר יזרום בהם בחופשיות. לשפתיים תהיינה זרימת דם טובה והן תהיינה חיוניות. השיניים תהיינה בגודל ובצורה תקינים, חזקות ובריאות.
שימון חסר
תזונה חסרה ודלה בחומרי גלם ושומן טוב, תתבטא במבנה לא מפותח של עצמות הפנים. השיער יהיה דליל, דהוי, יבש ושביר. העור יהיה דק, יבש, חיוור, עמום ומחוספס. העיניים תסבולנה מיובש, מגירוד ומגירויים, האוזניים עלולות לסבול מרגישות לצלילים שונים, מעברי האף יהיו יבשים ותהיה נטיה לדימומים. השפתיים תהיינה יבשות, כמושות, מתקלפות וסדוקות. השיניים עלולות לגדול בתבנית לא תקינה, ולהיות חלשות ופגיעות.
שימון עודף
כאשר התזונה מבוססת על חומרי גלם ושמנים מאיכות לא טובה, או לוקה בעודף ובהגזמה של חומרי גלם ושמנים, ניתן יהיה לראות סימני סתימה ועכירות: השיער יהיה שומני, העור יהיה עבה, גס, שומני, עם מראה מלוכלך ונקבוביות רחבות, אדום ומודלק. העיניים תהיינה עכורות ובעלות הפרשות רבות, השמיעה תהיה עמומה והאוזניים תהיינה סתומות. מעברי האף יהיו גדושים וסתומים, והשפתיים תהיינה נפוחות.
באנו חושך לגרש
אספקט נוסף המקשר את המנורה לאבחנת הפנים הוא האור עצמו.
במקורות חסידיים שונים, מובאת המלצה להתבונן על להבות הנרות בחנוכיה, שכן מכח ההסתכלות בנרות ניתן להזדכך, לראות עתידות, וללמוד סודות שונים. חנוכה הוא חג של ראייה ושל אור. ישנם מדרשים הממשילים את העיניים לשמש ולירח. לעיניים יש איכות מאירה כמו למאורות. קיומו של ניצוץ אור בעיניים מעיד על הכרה צלולה ובהירה ועל וויטאליות טובה, שהן תוצאת כל התפקוד הטוב והתקין של מערכות הגוף ועיבודן את חומרי ההזנה המתאימים. העדרו של ניצוץ זה מהעיניים מראה על הכרה מעורפלת, ועל יכולת החלמה חלשה.
בספרי חסידות מובא שהעור, בשורשו, הוא אור שהתגשם
באבחנת הפנים המקרוביוטית, כאשר נראים אזורים כהים וחשוכים על פני העור, בהתאם למיקומם ניתן ללמוד על איבר או על מערכת מסויימים בגוף, הסובלים מחולשת Yang או Yin. שינוי תזונה ואורחות חיים יוביל לשיקום המצב הפנימי, ולהתבהרות האזורים הכהים.
על תקווה ואחריות
בספר קהלת ישנו פסוק האומר: "…. חכמת אדם תאיר פניו…". אפשר לומר בהקשר של אבחנת הפנים, שחכמת האדם המתבטאת בבחירת מזונותיו ואורחות חייו, באופן המתאים למבנה המולד שלו ולעונות השנה, תביא להרמוניה בין ה Yin ל Yang ותתבטא בפנים מאירות וקורנות.
עדו ברק– מטפל ברפואה סינית עתיקה, תזונה סינית – מקרוביוטית, דיקור וצמחים, בוגר קורס ההתמחות בתזונה סינית מאקרוביוטית.
לעיון נוסף
ערוצו של נחל- אבחנת פנים במקרוביוטיקה
לקט מאמרים: תיאור מנהגי תזונה וסגנונות טיפול מסורתיים
קורס שירת הדם: ניתוח בדיקות דם בגישה המשלבת מדע ורפואה מסורתית